Samsung Galaxy Z Flip5 och Galaxy Z Fold5: Femte generationens vikbara telefoner erbjuder förfinad mångsidighet utan kompromisser

Samsung Electronics Co., Ltd. lanserar idag sin femte generation av vikbara Galaxy-mobiler: Galaxy Z Flip5 och Galaxy Z Fold5. Den branschledande och banbrytande vikbara designen levererar en stor och förfinad upplevelse i smidigt format, samt kombinerar elegant och kompakt form med unik funktionalitet och kraftfull prestanda. Den nya gångjärnstekniken Flex Hinge gör den vikbara och kompakta formen möjlig samtidigt som den skapar en estetiskt balanserad och gedigen design. Dessa vikbara mobiler har dessutom utrustats med unika kamerafunktioner, bland annat FlexCam, vilket möjliggör fotografering och video från diverse kreativa vinklar och placeringar. Med kraftfull prestanda och ett optimerat batteri, som drivs av den senaste processorn från Qualcomm, visar Samsung Galaxy Z-serien återigen vad som är möjligt med en smart mobil av toppklass både i hopvikt och i utvikt läge.

”Samsung revolutionerar mobilindustrin med vikbara enheter genom att sätta standarden och ständigt förfina upplevelsen”, säger TM Roh, VD och chef för Mobile eXperience Business på Samsung Electronics. ”Allt fler väljer våra vikbara telefoner eftersom de levererar en användarupplevelse som människor efterfrågar. Galaxy Z Flip5 och Galaxy Z Fold5 är de senaste enheterna som bevisar vårt engagemang för att möta kundernas behov genom innovativ teknik.”

Samsungs arv av innovation och teknik i framkant har genom dessa vikbara telefoner skapat otroligt mångsidiga produkter för att möta användarens högt ställda krav och behov. Med en stark tro på potentialen i det vikbara formatet, kombinerat med forskning, utveckling och hög tillverkningskapacitet, har Samsung konsekvent förfinat och optimerat Samsung Galaxy Z-serien generation för generation. Från en ultimat upplevelse för skapande av bilder, videos och annat innehåll med Galaxys Z Flip5:s nya Flex Window[1] och FlexCam, till smidig multitasking och produktivitet på Galaxy Z Fold5, ger Samsung Galaxys nya vikbara telefoner användaren förbättrade möjligheter att vara kreativ och produktiv på nya sätt.

Både Galaxy Z Flip5 och Galaxy Z Fold5 är noggrant utformade för att uppfylla användarens förväntningar kring livslängd och tålighet. Huvudskärmen är utrustad med ett skikt som skyddar mot stötar samt en ny design av baksidan vilket sammantaget innebär en tåligare skärm[2]. Tillsammans med IPX8-klassificering[3], Armor aluminium-ramar samt Corning® Gorilla Glass Victus® 2[4] applicerad på både Flex Window och bakstycket, har Galaxy Z Flip5 och Galaxy Z Fold5 material i toppklass, precis som användaren förväntar sig av en flaggskeppstelefon. Tåligheten förbättras även med hjälp av den nya integrerade gångjärnsmodulen, Flex Hinge, som har en robust struktur med dubbla skenor som absorberar yttre stötar.

Galaxy Z Flip5: Den ultimata enheten för att skapa upplevelser och uttrycka sig – i fickformat

Galaxy Z Flip5 levererar en elegant och unik vikbar upplevelse som enkelt får plats i din ficka.

002-galaxy-zflip5-zfold5-press-release

Det nya Flex Window, som nu är nästan 4 gånger större[5] än föregående modell, erbjuder ett brett utbud av både befintliga och nya funktioner. Det ger fler möjligheter att anpassa till exempel informativa och grafiska klock-urtavlor som kan matcha användarens Galaxy Watch6-serie[6]. Dessutom ger Galaxy Z Flip5s nya Flipsuit Case[7] skydd för telefonen samt ett utbytbart NFC-kort, så att användarna kan matcha sin Flex Window-design med telefonskalets design.

I hopfällt läge erbjuder Galaxy Z Flip5 fler användningsområden än någonsin tidigare. Från Flex Window får du snabbt och enkelt tillgång till användbar information. Med hjälp av widgets kan användare se vädret, styra musikuppspelning eller lyssna på sin favoritmusik via Media Controller[8]. Användare kan enkelt och överskådligt se alla widgets och växla mellan dem direkt genom att bara svepa på skärmen för att aktivera Multi Widget View. Dessutom kan du kontrollera aviseringar och komma åt snabbinställningar för Wi-Fi eller Bluetooth. Du kan enkelt kolla notiser och snabbinställningar för Wi-Fi eller Bluetooth utan att ens öppna enheten. Bläddra i samtalshistoriken för att ringa upp missade samtal och svara på textmeddelanden på språng med hjälp av snabbsvarsfunktionen och ett komplett QWERTY-tangentbord. Med ett snabbt svep uppåt på skärmen kan du få tillgång till Samsung Wallet[9] för att betala, få tillgång till QR-koder och kuponger samt boardingkort, medlemskort, digitala nycklar med mera.

003-galaxy-zflip5-zfold5-press-release

Med sin design och unika form erbjuder Galaxy Z Flip5 också den mest mångsidiga kameraupplevelsen på en Samsung Galaxy-telefon. Ta skarpa selfies av hög kvalitet med den bakre kameran, tack vare det större Flex Window där du kan se dig själv i den stora 3,4”-skärmen. Användare kan ta fantastiska handsfree-foton från kreativa vinklar med FlexCam. Det är också snabbt och enkelt att visa och redigera bilder i Flex Mode[10]. Användare kan granska, justera färgtonen, favoritmarkera eller ta bort bilder enkelt med snabbvyn i Flex Window. När du tar ett foto av en vän kan denna med hjälp av Dual Preview[11] se sig själva i Flex Window för att få till den bästa bilden direkt, utan omtagningar. Användare kan enkelt ta bilder eller videos när de är på språng med Super Steady bildstabilisering, medan Auto Framing[12] säkerställer att alla syns i bild.

Galaxy Z Flip5 använder även AI för att ytterligare förbättra den kraftfulla kameraupplevelsen. Var kreativ, även i svagt ljus, med förbättrade Nightography-funktioner som optimerar foton och videor även i mörkare ljusförhållanden. Den AI-drivna bildbehandlingsalgoritmen (ISP) korrigerar visuellt brus som vanligtvis ger sämre bilder i svagt ljus samtidigt som detaljer och färgton förbättras. Även på avstånd blir dina foton skarpare och tydligare tack vare den digitala 10X zoomen[13].

Galaxy Z Fold5: Det ultimata kraftpaketet med stor skärm

Galaxy Z Fold5 har en stor skärm och ett batteri som räcker länge[14] samtidigt som det är den tunnaste[15] och lättaste varianten av Samsung Galaxy Fold hittills. Den är lätt att ta med överallt, samtidigt som den levererar den mest kraftfulla prestandan i Samsung Galaxy Z-serien.

Galaxy Z Fold har varit en pionjär när det gäller att ge användaren en grym upplevelse av en stor skärm för produktivitet och kreativitet i ett kompakt format. Med funktioner som utvecklats från Multi Window[16] och App Continuity[17] till ett brett utbud av funktioner inklusive Taskbar[18], ”drag and drop” med två händer samt optimering av tredjeparts-appar. S Pen Fold Edition[19] som introducerades 2021 med den tredje generationens Fold, har nu finjusterats för att bli betydligt tunnare och leverera en ännu bättre skrivupplevelse. Dessa funktioner och verktyg kombineras för att leverera kraftfull produktivitet på en stor skärm och gör det möjligt för användare att utföra avancerade uppgifter var som helst.

004-galaxy-zflip5-zfold5-press-release

Det uppgraderade aktivitetsfältet Taskbar möjliggör för användaren att snabbt växla mellan de mest frekvent använda apparna. Upp till fyra av de senast använda applikationerna hålls redo och kan öppnas snabbare för ett mer effektivt användande. Den nyligen förbättrade funktionen Drag-and-drop med två händer[20] kan också öka produktiviteten genom att underlätta när du flyttar innehåll mellan appar och skärmar. Tryck bara och håll ned på en bild i Samsung Gallery med ett finger och använd ett annat finger för att öppna Samsung Notes-appen för att dra och släppa bilden. Med dold pop-up[21] kan en app fortsätta att köras i bakgrunden, så att användare kan titta på videoinnehåll i helskärm utan att störas och samtidigt chatta med vänner i ett dolt pop-up-fönster på sidan av skärmen.

005-galaxy-zflip5-zfold5-press-release

Den nya tunnare[22] och mer kompakta S Pen Fold Edition[23] gör det enkelt att anteckna och skriva ner idéer i realtid samtidigt som den får plats i fickan. Slim S Pen-fodralet[24] har nästan samma tjocklek[25] som ett vanligt fodral för Galaxy Fold och finns i en mängd olika stilar och färger[26] så att användaren kan bära sina S-pennor med stil.

Den 7,6-tums huvudskärmen hjälper användaren att göra mer när de är på språng[27] så att man kan njuta av sin favoritfilm i både stående och liggande format. Dessutom har den maximala ljusstyrkan ökat med mer än 30%, upp till 1750 nits[28], för en optimal tittarupplevelse utomhus även i solljus.

006-galaxy-zflip5-zfold5-press-release

Snapdragon® 8 Gen 2 Mobile Platform for Galaxy ger användarna en fängslande spelupplevelse på den största Galaxy-smarttelefonskärmen[29] och förbättrar grafiken samt använder AI för att möjliggöra spelande på hög nivå och flerspelsfunktionalitet. Galaxy Z Fold5 kan hantera långa spelsessioner tack vare sitt avancerade kylsystem med en Vapor Chamber som sprider värme mer intelligent för mindre lagg och bättre prestanda.

Dessa innovationer har också utformats för optimerad livslängd. Varje Galaxy Z Flip5- och Galaxy Z Fold5-enhet levereras med fem års säkerhetsuppdateringar och fyra generationer av OS-uppgraderingar, vilket hjälper till att förlänga produktens livscykel.

För produktspecifiktaion, vänligen besök följande länk: https://bit.ly/3q7Y0vN

Tillgänglighet

Galaxy Z Flip5 och Galaxy Z Fold5 kommer att finnas tillgängliga för förbeställning från 26 juli, med allmän tillgänglighet från och med den 11 augusti.

Rekommenderade cirkapriser för basmodellerna i Galaxy Z Flip5 börjar från 13 990 SEK och Galaxy Z Fold5 börjar från 21 990 SEK.

Galaxy Z Flip5 låter användaren uttrycka sig genom färger som och Lavendel[30], samt en rad tillbehör[31] som Clear Gadget Case, Flap Eco-Leather Case, Flipsuit Case Silicon Case with Ring Case att skapa ett mer personligt utseende.

Galaxy Z Fold5 kommer i färgerna i Icy Blue, Phantom Black och Cream[32] tillsammans med en mängd olika praktiska och snygga tillbehör, inklusive Slim S Pen Case, Clear Gadget Case, Eco-Leather Case och Standing Case with Strap[33].

För att läsa mer om Galaxy Z Flip5 och Galaxy Z Fold5, besök: www.samsungmobilepress.com, news.samsung.com/global, https://www.samsung.com/galaxy-z-flip5 eller www.samsung.com/galaxy-z-fold5

[1] Galaxy Z Flip5s omslagsskärm är den första i Galaxy Z Flip-serien med en närhetssensor och den första Galaxy Z Flip-omslagsskärmen som stöder HBM. Galaxy Z Flip5s Cover Screen HBM har en maximal ljusstyrka på 1600 nits för en ljusare och skarpare skärm.
[2] Jämfört med tidigare Galaxy Z Fold- och Galaxy Z Flip-modeller.
[3] Baserat på laboratorietestförhållanden för nedsänkning i upp till 1,5 meter sötvatten i upp till 30 minuter. Rekommenderas inte för strand- eller poolanvändning. Torka av efter att enheten varit blöt. Enhetens vatten- och dammbeständighet är inte permanent och kan minska med tiden på grund av normalt slitage.
[4] Återvunnet innehåll före konsument: Kasserat glasavfall som genereras som en biprodukt av glastillverkning. Detta glasavfall krossas till kullett och används sedan som en komponent i tillverkningsprocessen Corning® Gorilla® Glass Victus® 2.
[5] Jämfört med Galaxy Z Flip4. Mätt diagonalt är Galaxy Z Flip5s omslagsskärm 3,4 tum i full rektangulär form; Det faktiska visningsområdet är cirka 95% av hela det rektangulära området på grund av de rundade hörnen och den nedre utskärningen.
[6] Galaxy Watch6-serien säljs separat. Tillgänglighet för modell och färg kan variera beroende på marknad eller operatör.
[7] Tillbehör säljs separat. Tillgänglighet för modell och färg kan variera beroende på marknad eller operatör.
[8] Media Controller-widgeten visas bara när musik spelas.
[9] Tillgängligheten för Samsung Wallet kan variera beroende på land eller enhetsmodell. Vilka objekt som stöds kan variera beroende på land. Samsung Wallet är tillgängligt på enheter som stöder P OS eller senare och Samsung Pay.
[10] Flexläge stöds i vinklar mellan 75° och 115°.
[11] Dubbel förhandsversion stöds på enheter som använder One UI 2.1 och senare.
[12] Automatisk inramning är endast tillgängligt i videoläge. Automatisk inramning måste aktiveras före inspelning. Vissa upplösningar och förhållanden kanske inte stöds. Vissa funktioner kanske inte är tillgängliga när automatisk inramning är aktiverat. Endast människor kan kännas igen, och det finns en gräns för hur många människor som kan kännas igen. Tillgängligt på Samsung Camera, BlueJeans, Google Duo, Meta Messenger, Google Meet, Microsoft Teams, Cisco Webex Meet och Zoom. Automatisk inramning är tillgänglig på utvalda objektiv.
[13] Kan orsaka viss bildförsämring.
[14] Den faktiska batteritiden varierar beroende på nätverksmiljö, funktioner och appar som används, frekvensen för samtal och meddelanden, antalet laddade gånger och andra faktorer. Beräknas mot den genomsnittliga användningsprofilen som sammanställts av UX Connect Research. Oberoende utvärderad av UX Connect Research mellan 2023.06.19-2023.06.29 i USA med försläppt version under standardinställning med LTE- och 5GSub6-nätverk.
[15] Jämfört med tidigare Galaxy Z Fold modeller.
[16] Vissa program stöder möjligtvis inte Multi Window eller App Pair.
[17] Vissa program stöder möjligtvis inte App Continuity.
[18] Taskbar funktionen stöds endast på huvudskärmen.
[19] S Pen Fold Edition säljs separat. Använd endast Samsung S Pen Fold Edition designad för Galaxy Z Fold3 5G / Fold4 / Fold5 eller S Pen Pro. Alla övriga S-pennor eller andra pennor kan skada skärmen. Galaxy Z Fold5 har ingen inbyggd kortplats för S Pen. S Pen-stöd är begränsat till huvudskärmen.
[20] Vissa program stöder möjligtvis inte dra-och-släpp funktionen med två händer.
[21] Vissa program stöder möjligtvis inte dolda popup-fönster.
[22] S Pen Fold Edition för Galaxy Z Fold5 mäter 4,35 mm, jämfört med 7,7 mm för Galaxy Z Fold4.
[23] Storleken på S Pen Fold Edition för Galaxy Z Fold5 är 4,35 mm jämfört med 7,7 mm för Z Fold4. S Pen Fold Edition säljs separat. Slim S Pen-fodral (S Pen Fold Edition ingår) säljs separat. S Pen Fold Edition är endast kompatibel med Galaxy Z Fold5, Galaxy Z Fold4 och Galaxy Z Fold3. Alla andra S-pennor eller övriga pennor är inte avsedda för Z Fold5 (inklusive de från andra tillverkare) och kan skada skärmen. Z Fold5 har ingen inbyggd plats för S Pen. S Pen-stöd är begränsat till huvudskärmen.
[24] S Pen Fold Edition säljs separat. Slim S Pen-fodral (S Pen Fold Edition ingår) säljs separat. S Pen Fold Edition endast kompatibel med Galaxy Z Fold 5, Galaxy Z Fold4 och Galaxy Z Fold3 5G.
[25] Tjockleken på Galaxy Z Fold5 med S Pen Slim-fodralet är 20,63 mm, 13,4 mm utan fodralet.
[26] Förinställda Slim S Pen-fodral och S Pen Fold Edition färgkombinationer inkluderar grafitfodral med svart S Pen, sandfärgat fodral med aprikos S Pen och isblått fodral med Lime S Pen.
[28] Den dynamiska AMOLED 2X-skärmen på Galaxy Z Fold5 fick en certifiering från VDE Tyskland för 100 procent mobil färgvolym i DCI-P3-färgområdet, vilket innebär att bilder inte tvättas ut och du får otroligt levande färger oavsett olika nivåer av ljusstyrka. Skärmen kan uppnå maximal ljusstyrka på upp till 1750 nits, vilket förbättrar kontrasten mellan mörka och ljusa aspekter av digitalt innehåll för en mer lysande bildkvalitet, med ett kontrastförhållande på 3 000 000: 1 för att göra din lupplevelse mer uppslukande.
[29] Prestandaförbättringar för AP visas jämfört med tidigare generationens processor. Faktisk prestanda beror på användarmiljö, förinstallerad programvara och applikationer och andra förhållanden. Snapdragon är en produkt från Qualcomm Technologies, Inc. och/eller dess dotterbolag. Snapdragon är ett varumärke eller registrerat varumärke som tillhör Qualcomm Incorporated. Snapdragon® 8 Gen 2 mobilplattform för Galaxy är optimerad för Samsung. Världens snabbaste Snapdragon från och med den 1 februari 2023.
[30] Färgtillgängligheten kan variera beroende på marknad, region eller operatör.
[31] Tillbehör säljs separat. Tillgänglighet för modell och färg kan variera beroende på land eller operatör.
[32] Färgtillgängligheten kan variera beroende på marknad, region eller operatör.
[33] Tillbehör säljs separat. Tillgänglighet för modell och färg kan variera beroende på land eller operatör.

Samsung Electronics Co., Ltd. inspirerar världen och formar framtiden med innovativa idéer och teknologier. Samsung omdefinierar världen för tv, smartphones, wearables, tablets, vitvaror, nätverkssystem, minne, halvledare samt LED-lösningar. För att upptäcka mer besök det officiella nyhetsrummet http://news.samsung.com.

Press contact Corporate Communications & PR TV/Audio and Home Appliances +4673 671 95 26

Press contact PR Consumer Electronics Consumer electronics: Home Appliances +46 722 376 667