Samsung har kartlagt svenskarnas TV tittande och presenterar idag The Ultimate TV show - ett recept på den ultimata TV serien

Press release -

Autenticitet, igenkänning, förverkligande och extra allt är några av de viktigaste ingredienserna en TV-serie behöver för att bli älskad av det nordiska folket. Det visar rapporten, The Ultimate TV Show, framtagen av Samsung och Annette Hill, professor inom Medie- och kommunikationsvetenskap på Lunds Universitet. Rapporten och tillhörande trailer är framtagen för att möjliggöra ännu bättre TV i framtiden – för både tittare och skapare.

Stockholm – 28 januari, 2021 – Idag presenterar Samsung sitt projekt The Ultimate TV Show, bestående av en forskningsrapport och en trailer för den ultimata TV-serien. Samsung vill, med hjälp av The Ultimate TV Show, ge serieproducenter fler insikter kring vad tittaren värderar i en TV-serie samt visa nordbon en trailer för hur den ultimata TV-serien skulle kunna se ut och innehålla. Rapporten, som beskriver vad nordbon värderar i TV-serier, har tagits fram tillsammans med Annette Hill, professor inom Medie- och kommunikationsvetenskap på Lunds universitet. Annette har tidigare forskat om och gett ut flertalet böcker kopplat till vad som engagerar TV-publiken.

Projektet The Ultimate TV Show har tagits fram för att i slutändan även hjälpa TV-tittare att välja vilken eller vilka serier de ska titta på. I en ny SIFO-undersökning, genomförd på uppdrag av Samsung, uppger nämligen nästan sju av tio (68 procent) att det är svårt att välja vilken TV-serie de ska titta på. Samtidigt uppger varannan respondent (50 procent) att det, i sällskap med andra, är svårt att komma överens om vad man ska se på. Med ett recept för, och detaljrika insikter om vad tittaren värderar i TV-serier kan Samsung bidra till att förbättra framtidens TV-innehåll och hjälpa de bolag och personer som skapar TV-serier.

– På Samsung strävar vi alltid efter att kunna erbjuda den bästa TV-upplevelsen oavsett vad konsumenten är ute efter. Nu tar vi det ännu ett steg längre och erbjuder serieskapare handfasta tips och insikter till vad den nordiska TV-publiken tycker om för att förhoppningsvis få se fler ultimata TV-serier i framtiden, säger Klas Söderström, produktansvarig på Samsung på Samsung Nordic

Rapporten The Ultimate TV Show
Rapporten, som är framtagen av Annette Hill och hennes grupp post graduates, undersöker vad som får nordbon att tycka om en TV-serie. Genom kvalitativa intervjuer med 44 svarspersoner från Sverige, Danmark, Finland och Norge, i åldrarna 18-38, klargjordes det att ingredienserna autenticitet, igenkänning, förverkligande och extra allt spelar störst roll för att nordbon ska tycka om en serie.

• Autenticitet
    Oavsett vilken genre tittarna ser på vill de att serien ska innehålla en autentisk känsla. De letar efter riktiga känslor i animerade serier, trovärdiga världar i fantasy, karaktärer man kan relatera till i komedier och noggranna miljöer i kriminaldraman. För att hålla tittarnas intresse vid liv måste allt från casting till tidstypiska detaljer och miljöer stämma till punkt och pricka.
  • Igenkänning
    Att kunna känna igen sig i en TV-serie är en av de viktigaste faktorerna för att vi ska tycka om den, vare sig det handlar om karaktärer, platser, händelser eller situationer. En välkänd plats, en bekant skånsk dialekt eller ett problem man kan relatera till får tittaren att engagera sig i handlingen och serien i större grad.
  • Förverkligande och utvecklande karaktärer
    Detta kopplas både till seriens handling och karaktärernas utveckling. Desto mer komplexa, genomtänkta och omfattande handlingen och karaktärerna är desto starkare kan tittarna knyta an till och fortsätta följa serien.
  • Extra allt
    Vem gillar inte den excentriske personen i en serie? Vi älskar karaktärer, personligheter, miljöer och handlingar som är extrema. Oavsett om det handlar om realitydeltagares galna intriger eller en urspårad karaktärsutveckling, så fungerar extrema världar och karaktärer som en paus i från egen vardag och en chans bli underhållen.

– Vi är verkligen i en gyllene tidsålder när det gäller TV-serier och idag har vi fler alternativ än någonsin. Genom studiens gång har vi fått ta del av fantastiska berättelser om hur TV-serier format människor, hur de använder sig av serier för sällskap eller som ett verktyg för att hantera sitt humör. Det har varit fantastiskt att ta del av dessa starka subjektiva upplevelserna och skapa rapporten The Ultimate TV Show. Jag hoppas att studien kan ge producenter hjälp och vägledning i vilka element man bör fokusera på och vilka man absolut inte får missa för att skapa TV-serien som är ultimat för alla, säger Annette Hill, professor inom Medie- och kommunikationsvetenskap på Lunds Universitet.

The Ultimate TV Show trailer
Trailern tar fasta på rapportens insikter och har kombinerat de mest framträdande ingredienserna i vad som kan vara trailern för den mest ultimata TV-serien. Genom bekanta miljöer och händelser följer vi karaktären Tiger Queen i hennes jakt på kärlek. Berättelsen tar oss igenom realityseriens värld, genom tidsportaler till en dystopisk och förstörd värld där faran aldrig är långt borta för att sluta där allt började, med vår huvudkaraktärs insikt att det hon sökte var mitt framför henne hela tiden.

Se trailern här

Läs rapporten The Ultimate TV Show här

Fler resultat från SIFO-undersökningen:

TV-serier är det innehåll som svenska folket väljer att titta mest på när det tittar på TV

1. TV-serier - 36%
  2. Nyheter - 27%
  3. Dokumentärer - 13%
  4. Filmer – 10%

Många upplever det svårt att välja vilken serie de ska se på

• Nästan sju av tio (68 procent) upplever att det kan vara svårt att välja vilken serie de ska titta på
    • Nästan nio av tio (88 procent) av personerna mellan 18-29 år upplever att det kan vara svårt att välja vilken serie de ska titta på
    • Sju av tio (74 procent) av personerna mellan 30-49 år upplever att det kan vara svårt att välja vilken serie de ska titta på

Svensken har även problem med att komma överens om vad man ska titta på för serie i sällskap med andra.

• Hälften (50 procent) av de svarande upplever att det, i sällskap med andra, kan vara svårt att komma överens om vad man ska titta på för serie.
    • Sju av tio (74 procent) av personerna mellan 18-29 år upplever att det, i sällskap med andra, kan vara svårt att komma överens om vad man ska titta på för serie

Humöret påverkar vilken serie svensken vill kolla på.

• Fyra av tio (42 procent) uppger att humöret till ganska hög grad påverkar vilken TV-serie de vill kolla på.
  • Sex av tio (60 procent) av de personer mellan 18-29 år uppger att deras humör till ganska stor grad påverkar vilken serie de vill kolla på.
    • Samtidigt uppger drygt en av tio (12 procent) av personerna mellan 18-29 år att deras humör till mycket hög grad eller helt och hållet påverkar vilken serie de vill kolla på.

Samsung Electronics Co., Ltd. inspirerar världen och formar framtiden med innovativa idéer och teknologier. Samsung omdefinierar världen för tv, smartphones, wearables, tablets, vitvaror, nätverkssystem, minne, halvledare samt LED-lösningar. För att upptäcka mer besök det officiella nyhetsrummet http://news.samsung.com.

Press contact Corporate Communications & PR TV/Audio and Home Appliances +4673 671 95 26