Samsung lanserar nu Europas första dmb-tv i mobilen med Debitel i Tyskland

Nu trycker Debitel, en av de största mobiloperatörerna i Tyskland, på startknappen för Europas första mobilnät för tv i mobilen baserat på standarden t-dmb. Det är också premiär för Samsungs mobil P900. Därmed är det samtidig europeisk premiär både i Tyskland och i Italien för tv i mobilen inför fotbolls-vm. I Italien lanserar Samsung två tv-mobiler – P910 och P920, baserade på dvb-h. Tyska mobiloperatören Debitels tjänst är nu tillgänglig. Därmed får tyskarna möjlighet att se vm i fotboll direkt i mobilen exklusivt med Samsungs P900. Och att titta på tv i mobilen är enkelt. Det är bara att trycka på tv-knappen och välja mellan de olika tv-kanalerna. Eller lyssna på de tillgängliga digitalradiokanalerna, dab. T-dmb är en vidareutveckling av det digitala radionätet, dab. Samsungs P900 är en vikbar mobil där skärmen kan vridas i uppfällt läge för att få en bred tv-bild, en klar och tydlig bild. P900 stöder också en rad multimediefunktioner och kan spela in tv precis som en videospelare. Med omedelbar början sänds mobil-tv i Berlin, Köln, München, Stuttgart och Frankfurt. Under den närmaste månaden kommer också sändningar att starta i flera större tyska städer. – Tyskland är en perfekt marknad för att introducera tv i mobilen via dmb. Vm i fotboll börjar snart och folk kommer att följa evenemanget via tv. Med vår dmb-tjänst kommer tv-tittare inte att missa något. Genom vårt samarbete med Samsung förverkligar vi Europas första kommersiellt tillgängliga dmb-tv, säger Paul A. Stodden, vd för Debitel. – Det är en stor ära för oss att introducera Europas första tv-mobil baserad på t-dmb med Debitel, en av de mest innovativa mobiloperatörerna. Lanseringen i värdlandet för vm i fotboll är en fin möjlighet för att mobil-tv kommer i fokus, säger Kitae Lee, vd för Samsungs telekomdivision. Nu förs diskussioner vidare med flera europeiska mobiloperatörer, inklusive nordiska, för att kunna lansera tv i mobilen. Samsung stöder alla aktuella sändningstekniker för mobil tv: t-dmb, s-dmb, dvb-h och Media FLO. Nu är alltså tv i mobilen verklighet också i Europa, med t-dmb i Tyskland och dvb-h i Italien. Sedan ett år är tv i mobilen en del av den koreanska vardagen. P900 har en 2,2 tums tft-skärm med en upplösning på 240 x 320 och 262 000 färger. Den har en tvåmegapixelkamera och stöd för de vanligaste musik- och videoformaten. P900 har inbyggda stereohögtalare och förstärkare. Det är en mobil med stöd för edge, bluetooth och 128 megabytes inbyggt minne. Extern kortplats – microSD. Den väger 124 gram. För frågor och mer information, kontakta gärna: Michael Alström, nordisk produktmarknadschef för telekom, m.alstrom@samsung.se, 08-590 966 44, 070-372 66 44 Erik Johannesson, presskontakt, erik.johannesson@samsung.se, 08 590 966 56, 070 99 55 650 Pressrum med bilder: samsung.se/press. Nyheter via RSS: http://www.samsung.com/se/presscenter/rss/rss.asp Är du intresserad av fortlöpande pressinformation från Samsung? Mejla till press@samsung.se. Samsung Electronics Co Ltd, Korea, är ett av världens största företag inom elektronik med 128 000 anställda i ett femtiotal länder. Försäljningen uppgick under 2005 till 56,7 miljarder och vinsten var 7,5 miljarder US Dollar. Under 2005 uppgick omsättningen för Samsung Electronics Nordic AB till 5 miljarder kronor. Företaget har varit aktivt i Norden sedan 1992 och har i dag 140 medarbetare. Produktsortimentet består av mobiltelefoner, monitorer, hårddiskar, cd-rom, cd-r, dvd, tv, video, videokameror, audio, mikrovågsugnar, kylskåp, tvättmaskiner och skrivare. Med nästan elva miljoner kunder i Europa, 8,7 miljoner i Tyskland, är debitel AG en av de största tyska mobiloperatörerna. Som ett nätverksoberoende tjänsteföretag erbjuder debitel tillgång till alla fyra mobilnätverken, snabb DSL-access, individuella tariffer för mobiler och fast telefoni, och nu mobil tv och musik. För konsumenter är debitel orienterade för individuella kundbehov och är den nätverksoberoende tyska marknadsledaren. För mer information: www.debitel.ag/press

Press contact Corporate Communications & PR TV/Audio and Home Appliances

Press contact PR Consumer Electronics Consumer electronics: Home Appliances