Samsung uppdaterar historiska konstverk

Samsung uppdaterar historiska konstverk

Bra ljud ska hjälpa fler till starka intryck

Varannan svensk har svårt att ta till sig traditionell bildkonst.* Samtidigt menar forskare att man med tekniken musikalisk sonifiering kan addera dimensioner av ljud för att underlätta tolkningen och skapa starkare intryck. Nu uppdaterar Samsung tillsammans med en sonifieringsforskare och fyra kända artister några av Nordens historias mest kända verk. Målet är att visa på hur musik och bra ljud kan förstärka upplevelsen av det vi annars bara kan se. De fyra nordiska artisterna tilldelas ett känt verk från respektive land och producerar utifrån vetenskapen fyra nya låtar.

En ny undersökning av YouGov på uppdrag av Samsung visar att bland den grupp som inte uppskattar äldre bildkonst är anledningarna bland andra att intrycken är för få, att konsten väcker för få känslor och i vissa fall helt enkelt att konsten är för svår att tolka. Samsung genomför projektet Sound of Art för att ge nytt liv till verken och visa på hur upplevelsen av något visuellt kan förstärkas med hjälp av kvalitativt ljud. Faktum är att ljud redan gömmer sig i de klassiska tavlorna och de har nu använts för att skapa musik. Nu får fyra av den nordiska konsthistoriens mest kända verk en uppdaterad version med potential att tilltala en bredare publik.

Artisterna och utvalda konstverk

• Hilma af Klint’s Ynglingaåldern (1907) uppdateras och tolkas av svenska artisten Esther och producenten Pontus Winberg.
  • Edvard Munch’s The Dance of Life (1899–1900) uppdateras och tolkas av norska artisten Prins Thomas.
  • Anna Ancher’s Kunstnerens mor (1909) uppdateras och tolkas av danska artisten Sofie Birch.
  • Akseli Gallen-Kallela’s Clouds above a lake (1904–1906) uppdateras och tolkas av finska artisten artist Jaakko Eino Kalevi.

– Grunden i det vi gör är att ge människor större upplevelser med bild och ljud. Att få naturfilmsdokumentären att komma till liv eller att ta pulsen från fotbollsarenan till soffan kräver såklart en bra bild, men många glömmer bort är hur viktigt det är att också ha riktigt bra ljud. I projektet ville vi visa hur viktigt ljudet är för den totala upplevelsen, och använde oss av soundbaren S810B för att utforska hur ljud kan förstärka konstupplevelser. Förhoppningen är att fler inser storheten både i de klassiska bildkonstverken och i riktigt bra ljud , säger Magnus Per Nilsson, ljudexpert på Samsung.

Sonifiering innebär att visuella data, i det här fallet konst, avkodas och kopplas till ljudkällor. Det avkodade ljudet, väcker ytterligare ett sinne hos oss och blir ett verktyg för att förstärka intrycket och underlätta förståelsen av det vi ser. Det avkodade ljudet är i sin råaste form en stor mängd toner som artisterna i sin tur använt för att producera konstverkets ljud. Själva avkodningen genomfördes av sonifieringsforskaren Niklas Rönnberg, lektor på Linköpings Universitet.

– Genom att avkoda visuella element i de klassiska konstverken till ljud har vi gjort det möjligt för några fantastiska artister att använda över hundraåriga tavlor som musikinstrument. Sonifiering används bra som ett komplement till något visuellt och kan verkligen hjälpa till med att både förstärka och förenkla de intryck som synen ger. Samarbetet med Samsung är därför mycket intressant för min forskning och äntligen kan det skapa nytta även till en bredare publik , säger Niklas Rönnberg.

För att ta del av verken och mer information om projektet, klicka här.

Mer om sonifiering

Klicka här för en mer utförlig beskrivning av sonifiering.

*Om undersökningen
    Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov och är representativ för i Norden samt varje land enskilt. Under perioden 19-24 oktober 2022 har sammanlagt 4054 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18+ år, i Sverige, Danmark, Finland och Norge

Categories

Samsung Electronics Co., Ltd. inspirerar världen och formar framtiden med innovativa idéer och teknologier. Samsung omdefinierar världen för tv, smartphones, wearables, tablets, vitvaror, nätverkssystem, minne, halvledare samt LED-lösningar. För att upptäcka mer besök det officiella nyhetsrummet http://news.samsung.com.

Press contact Kommunikationsbyrån Jung Relations Gäller journalister och media

Press contact Corporate Communications & PR TV/Audio and Home Appliances +4673 671 95 26
    Louise Gustafsson

Press contact PR Consumer Electronics Consumer electronics: Home Appliances +46 722 376 667