Samsungs 4G-modem med 3G/2G till TeliaSonera nu i butik

Samsungs 4G-modem med 3G/2G till TeliaSonera nu i butik

Nu levererar Samsung världens första kommersiella 4G-modem med stöd för 3G/2G till TeliaSonera. Därmed skrivs nästa kapitel telekomhistoria i Stockholm och Oslo som är först i världen med 4G.

Det nya modemet stöder nu också Mac.

Efter Samsung leverans av världens första kommersiella 4G-modem öppnade TeliaSonera den 14 december världens första kommersiella 4G-nät i Stockholm och Oslo.

Efter Samsungs tidigare genombrott på komponentnivå med utvecklingen av modemchipet för det första 4G-modemet så har Samsung nu för första gången i världen kommersiellt levererat ett 4G-modem som därutöver nu också stöder 3G/2G. Därmed har Samsungs forsknings- och utvecklingsteam tagit sig fram till nästa milstolpe i utvecklingen av världens första 4G-nät som lanserats av TeliaSonera i Stockholm och Oslo.

Skillnaden med premiär i Visby

Nu kan 4G-modemet även användas i områden som har täckning för de landstäckande 3G- och 2G-näten. Det är den största skillnaden jämfört med det första 4G-modemet. I nuläget täcks Stockholms innerstad av 4G. I morgon är det premiär för Visby. TeliaSonera fortsätter nu utbyggnaden av världens första 4G-nät med totalt 25 svenska städer. På det sättet får allt fler användare möjligheten att koppla ett 4G-modem till datorn och uppleva mobilt bredband som aldrig förr, med supersnabb datauppkoppling. Modemet växlar i dag automatiskt i uppkopplat läge mellan 3G och 2G, inte från och till 4G. Fortsatt utveckling av nät och modemprogramvara gör automatisk växling mellan 4G till 3G möjligt i början på nästa år.

Med Samsungs usb-modem inkopplat i datorn kopplar datorn till internet. Där det finns täckning för 4G klarar modemet maxnedladdningshastigheter på upp till 100 megabit per sekund och maxuppladdningshastigheter på 50 megabit per sekund.

I 3G-näten klarar modemet maxnedladdningshastigheter på upp till 17 megabit per sekund och maxuppladdningshastigheter på 5,7 megabit per sekund.

I 2G-näten klarar modemet hastigheter på upp till 296 kilobit per sekund.

Samsungs LTE-modem för 4G med modellnamnet GT-B3730 kan kopplas till en bärbar dator via usb. Mäter 88,8 × 33,6 × 11,9 millimeter och väger 35 gram. Usb-modemet innehåller Samsungs egenutvecklade modemchip baserat på LTE som stöder LTE 2,6GHz, 3G (HSUPA/HSDPA/UMTS) 2,1GHz, GSM, GPRS och EDGE (900 MHz / 1,8GHz). Systemkrav på dator: Från Windows XP SP3, Windows Vista SP2, Windows 7 samt Intelbaserad Mac OS X 10.5 och 10.6. Samsungs LTE-lösning är fullt kompatibel med 3rd Generation Partnership Project (3GPP) LTE Release 8 (Rel-8) standard.

Press contact Corporate Communications & PR TV/Audio and Home Appliances +4673 671 95 26

Press contact PR Consumer Electronics Consumer electronics: Home Appliances +46 722 376 667