Samsung Gear Sport, Gear Fit2 Pro och Gear IconX - för en smart, sportig och hälsosam livsstil

Stockholm, 30 augusti 2017 – Samsung lanserar idag tre nya produkter inom kategorin wearables. Gear Sport, en slimmad, mångsidig, aktivitetsfokuserad och vattentålig smartklocka. Gear Fit2 Pro, ett uppgraderat aktivitetsarmband med nya smarta funktioner och GPS. Gear IconX (2018), andra generationens trådlösa hörlurar. Samsungs nya produkter är utvecklade för att flera ska inspireras att leva ett hälsosamt och välbalanserat liv.

De nya Gear-produkterna hjälper användarna med flera olika aktiviteter, som dokumentation av träning och kost- och sömnrekommendationer, samt att vara en coach och ett stöd för att uppnå dina mål. Genom partnerskap med ledande företag som Spotify, Speedo och Under Armour, i kombination med smart teknik är Samsungs nya wearables utvecklade för att göra träningen roligare och mer utmanande.

– På Samsung vill vi hylla alla som vill ha en aktiv och hälsosam livsstil. Vi vill att träning ska vara för alla oavsett nivå och ambition och samtidigt visa att träningsprodukter inte måste vara krångliga att använda, säger Ardelan Sohrevardi produktchef för Tablet & Wearables på Samsung i Norden.

Nya möjligheter med Gear Sport och Gear Fit2 Pro
Både Gear Sport och Gear Fit2 Pro har inbyggd GPS och pulsmätare för att kunna logga rutt, distans, kaloriförbränning och tempo med hög precision. Bägge modellerna passar dessutom utmärkt för de som vill registrera och mäta sina framsteg under ett simpass. Och tack vare ett generöst internminne och ett unikt partnerskap med Spotify går det som Premium-användare att lyssna på musik med Spotify Offline.

• Vattentålig, passar för simträning: Perfekt för alla sorters simträning, mäter och registrerar både längder och lek i poolen. Produkterna är 5 ATM-certifierade för vattentålighet. Med Speedos senaste träningsapp, Speedo On, som är utvecklad i Speedo Innovation Aqualab, går det enkelt att mäta antal simtag, längder, puls, kaloriförbruking och hastighet.
  • Pulsmätare i toppklass: Med en förbättrad noggrannhet kan produkterna mäta puls i realtid och fungerar både för att du ska hålla koll på din vilopuls eller hjälpa dig att nå din maxpuls.
  • Partnerskap med premiumvarumärken: I samarbeten med Under Armour och Spotify ges användaren unika möjligheter att få en mer givande och roligare träning. Med både Gear Sport och Gear Fit2 Pro har tillgång till Under Armours träningsappar; Endomondo, MapMyRun, MyFitnessPal och UA Record,1 där användaren kan hålla koll på såväl träningsaktiviteter som kost och med Spotify Offline kan Premium-användare spela upp musik nedladdat till appen även utan internetuppkoppling eller telefon.
  • Automatisk aktivitetsidentifiering: Med hjälp av den automatiska aktivitetsidentifieringen som finns i produkterna kan sportklockan och träningsarmbandet upptäcka följande aktiviteter när de genomförs: gång, löpning, cykling, rodd eller dynamiska aktiviteter så som dans och basket.
  • Personlig motivation: Med produkterna är det möjligt att lägga upp en personlig aktivitetsplan med skräddarsydda mål och påminnelser.

Gear Sport: En ny, mångsidig smartklocka som stödjer en aktiv och balanserad livsstil

Gear Sport är både stilren och minimalistisk, med en rund boett, Super AMOLED 1.2 tums skärm och ett utvecklat gränssnitt som gör information och notiser tillgängliga även på språng. Gear Sport underlättar för användare att uppnå hälso- och träningsmål, hjälper till med kosthantering och kan ge rekommendationer på aktiviteter även i offline-läge.

Med en hållbar design kan klockan hantera flera olika miljöer. Den ergonomiska och eleganta formen gör att kockan passar för alla tillfällen. Med en stor variation av färgglada, lättombytliga 20 mm standardband som går att köpa i klockbutiker är det enkelt att anpassa klockans utseende efter eget tycke och smak. Gear Sport kommer att finnas tillgänglig i blått och svart och har de grundläggande Gear-funktionerna:

• Full koll på det som händer i mobilen såsom samtal, meddelanden och notifieringar
  • En mängd appar som förenklar din vardag, ex. flygbolags-, golf-, navigerings- och transportappar
  • Kan kontrollera Samsungs IoT-enheter genom Samsung Connect.
  • Fungerar som en fjärrkontroll, både för en PowerPoint-presentation och Samsung Gear VR.

Gear Fit2 Pro: Ett avancerat aktivitetsband med GPS

Utöver de nya möjligheterna att mäta aktivitet i vatten och puls i realtid har den nya Gear Fit2 Pro en inbyggd GPS-mätare som enkelt fångar båda löp- och cykelturer med stor träffsäkerhet. Gear Fit2 Pro har en välvd Super AMOLED 1.5 tums skärm och en högupplöst touchscreen i färg, som gör det enklare att läsa uppdateringar och notiser i realtid. Det nya säkra, ergonomiska bandet väger lite och är bekvämt att använda till alla typer av aktiviteter. Gear Fit2 Pro kommer i färgerna svart och rött och tack vare de många olika bakgrunderna är aktivitetsbandet också en stilfull accessoar.

Gear IconX (2018): Bekväma och trådlösa hörlurar
Gear IconX (2018) är trådlösa hörlurar helt fria från sladdar, vilket skapar en större frihet för användaren i vardagen. Med en batteritid på 5 timmar vid streaming och möjlighet att ladda dem direkt i caset är hörlurarna både enkla att ta med och använda. Tack vare den ergonomiska utformningen och silikonsnäckorna sitter hörlurarna bekvämt i örat och passar såväl för den dagliga pendlingen, promenaden eller träningspasset. I varje case medföljer tre silikkonsnäckor och tre silikonbyglar så att du kan hitta den storlek som passar just dina öron och får dem att sitta tryggt och bekvämt. Musiken kan avnjutas både online och offline och överföring sker enkelt från en smartphone2 eller PC, men det är även möjligt att få tillgång till sin favoritmusik genom via Bluetooth. Hörlurarna är utrustade med en touchpad som gör det enkelt att kontrollera musiken eller inkommande samtal utan att du behöver ta upp din telefon.

Nya Gear IconX kommer i svart och rosa och är nu ännu lättare och mer ergonomiska än tidigare modell. Med Gear IconX (2018) är det möjligt att dokumentera löpträningen och i hörlurar finns även funktionen Running Coach, vilken fungerar som en inbyggd PT, som har koll på din hastighet och distans och som hjälper till att pusha och motivera dig under träningspasset. Med snabbladdning och ett förbättrat batteri på upp till fem timmars streaming, eller sju timmars musikspelning, och ett internt minne på 4GB ger Gear IconX (2018) användaren en friktionsfri och helt fristående musikupplevelse.

Samsung Gear Fit2 Pro finns tillgänglig från den 15 september och har ett rekommenderat pris på 2 290 SEK. Rekommenderade priser för Gear Sport är 3 490 SEK och Gear IconX (2018) 2 290 SEK. Säljstart för dem beräknas vara under hösten 2017.

Fakta: Samsung Gear Sport är utrustad med 1.0 GHz Dual Core-processor, en cirkulär Super AMOLED-skärm på 1,2 tum (360 x 360) 302ppi. Full Color Always On Display, Corning® Gorilla® Glass 3. Operativsystem Tizen, 20 mm armband. 4GB internminne och 768MB RAM-minne. Bluetooth® 4.2, Wi-Fi b/g/n, Gear Sport mäter 42.9 x 44.6 x 11.6 mm, Gear Sport väger 50g (utan band), NFC, GPS/Glonass/Beidou. Batteri 300mAh, trådlös laddning. Sensorer: Accelerometer, Gyro, Barometer, HRM, Ambient light. 5 ATM vattentålighet, Kompabilitet: Samsung Galaxy med Android 4.3 eller senare, andra Android 4.4 eller senare, iPhone 7, 7 Plus, 6S, 6s Plus, SE, 5 *iOS 9.0 eller senare. Gear Sport kommer i färgerna svart och blå.

Fakta: Samsung Gear Fit2 Pro är utrustad med 1.0 GHz Dual Core-processor, en välvd Super AMOLED-skärm på 1,5 tum (216 x 432) 310ppi. Corning® Gorilla® Glass 3. Operativsystem Tizen, armband 125-165mm (S) 158-205mm (L). 4GB internminne och 512MB RAM-minne. Bluetooth® 4.2, Wi-Fi b/g/n, Gear Fit2 Pro mäter 25.0 x 51.3mm, Gear Fit2 Pro väger 34g (L) 33g (S), GPS/Glonass/Beidou. Batteri 200mAh, Pogo-laddning. Sensorer: Accelerometer, Gyro, Barometer, HRM. 5 ATM vattentålighet, Kompabilitet: Samsung Galaxy 4.3 eller senare, andra Android 4.4 eller senare, iPhone 7, 7 Plus, 6S, 6s Plus, SE, 5 *iOS 9.0 eller senare. Gear Fit2 Pro kommer i färgerna svart och röd.

Fakta: Samsung Gear IconX är utrustad med Bluetooth® 4.2, internminne på 4 GB, Högtalare: 5.8pi Dynamic Driver. Fristående musikspelare. Röststyrning (9 tillgängliga språk). Gear IconX öronsnäcka mäter 18.9 x 21.8 x 22.8 mm (vikt per öronsnäcka 8.0g / fodral 54.5g). Batteritid på 5 timmar vid streaming (ca 10 timmar totalt med laddningscase). Sensorer: Accelerometer, IR, Capacitive Touch. Gear IconX kommer i färgerna svart och rosa.

1. Under Armour-appar kan kräva abonnemang, 12 mån fri premiumanvändning ingår vid köp av Gear S3, Gear Sport och Gear Fit2 Pro för både nya och befintliga användare.
2.
Kompatibel med en smartphone med Android 4.4 eller mer.
3.
Gear IconX röstyrning finns på nio språk, däribland engelska, kinesiska, spanska, tyska, franska, koreanska, italienska, ryska och japanska.

Categories

Samsung Electronics Co., Ltd. inspirerar världen och formar framtiden med innovativa idéer och teknologier. Samsung omdefinierar världen för tv, smartphones, wearables, tablets, kameror, vitvaror, professionella skärmar, medicinsk utrustning, nätverkssystem, halvledare samt LED-lösningar. För att upptäcka mer besök det officiella nyhetsrummet http://news.samsung.com.

Press contact Corporate Communications & PR TV/Audio and Home Appliances +4673 671 95 26

Press contact PR Consumer Electronics Consumer electronics: Home Appliances +46 722 376 667