Samsungs heta premiärkalas på IFA

Berlin, Tyskland – 30 augusti, 2007. På IFA, världens största internationella konsumentelektronikmässa i Berlin, avtäckte Samsung som ett av de världsledande företagen inom konsumentelektronik i dag premiärskynket med en kaskad av nyheter: Högupplöst innehåll står i fokus, med upp till 70 tums stora lcd-tv som stöder full HD med ännu bättre bild och miljövänlig och energisnål teknik. Med tredje generationens blu-ray-spelare kommer både första hemmabion och duo-spelaren för HD. Samsung visar därtill sin första videokamera för HD. En annan mobil produkt är filmspelaren med tretums bredbild. För att inte tala om bildskärmen som kan internetprata utan dator. Och nu är den här. Skrivaren som gör anspråk på att vara både snygg och mest slimmad. – Våra innovativa produkter förstärker Samsungs tekniska och designmässiga ledarskap i konsumentelektronikbranschen. Samsung kommer att fortsätta att lansera innovativa och designade produkter för att ge konsumenter möjligheter till nya livsstilar men också erbjuda dem den bästa teknologin, säger Thomas Anderfelt, nordisk marknadsdirektör på Samsung. När Samsung på IFA premiärvisar innovativ digital teknik och nya kreativa idéer för det nya hemmet och för ett nytt mobilt liv gör man det i en skandinavisk designmiljö tillsammans med danska möbelföretaget Fritz Hansen. Innovativa produkter baserad på digital teknik och fantasirika idéer tar plats i designheta miljöer. Samsung visar hur digitalt och designat kan göra sig i tre olika livsstilsmiljöer under IFA-utställningen. Välkommen till Samsung Electronics i hall 20. Energisnålt tv-nytt uppåt väggarna. Designen lämnar inget övrigt att önska. Elegant högblankt pianosvart i strama minimalistiska linjer. Serien F9. Med LED SmartLighting är det premiär för en ny teknik i Samsungs lcd-tv. Det är en lysdiodbaserad teknik som kan dämpa eller ljussätta olika delarna av bilden genom att variera tevens bakljus. En teknik som ger en fantastisk bild och ett dynamiskt kontrastomfång på upp till 500 000:1. Först ut är storlekarna 52 och 70 tum i den nya serien F9. LED, lysdiodbaserade teknik, är också en av de mest miljövänliga. Där har Samsung bland annat lyckats minska energibehovet med mer än 30 procent. Serien F8. För film- och sportälskarna har Samsung skapat modellen F8 i 40 och 46 tum med 100Hz Motion Plus-teknik som förbättrar återgivningen av rörelse och eliminerar oskärpa i snabbrörliga motiv. Den avancerade processorn skapar en ”mittenbild” vid rörelse för att på så sätt skapa naturligare och jämnare bildupplevelser. Vad som skiljer Samsungs upplevelse av 100Hz-tekniken är den patenterade Super Clear lcd panel-tekniken tillsammans med full HD 1080p-teknik. Sammantaget medför det svartare svart och ett dynamiskt kontrastomfång på 25 000:1. Med Wide Color Enhancer blir färgåtergivningen ytterligare förbättrad. Tekniken förstärker de blåa och gröna färgerna som tidigare har varit svåra att återge. Ljudet lyfter bilden. Därför finns två inbyggda subwoofers för att ge ännu bättre inbyggt ljud för både F8 och F9. Med tre hdmi är båda serierna redo att kopplas till en högupplöst värld med blu-ray, spelkonsoler, videokamera med HD. Därtill har båda modellserierna Wiselink usb 2.0 för snabb koppling med digitalkameror och mp3. F9 i lanseras i september i storlekarna 52 och 70 tum som kostar 48 000 kronor respektive 390 000. F8 i lanseras i september i storlekarna 40 och 46 tum som kostar 22 000 kronor respektive 32 000. Första videokameran med HD. Och en intressant flash- och dvd-hybrid. Samsung lanserar nu en ny serie kompakta digitala videokameror i slimmad design och för snabbt minne. Här märks första videokameran med HD-upplösning HMX10. Och praktiska flashminnes- och dvd-hybriden DX10 – spela in på minne och bränn på dvd direkt i kameran. Snabbt flash-baserat minne är ett genomgående tema för de tre nya. Samsung ser en utveckling där flashminnen kommer att bli vanligare jämte hårddiskar och dvd-skivor. Praktiskt innebär snabbt minne exempelvis snabb uppstart på tre sekunder och längre batteritid. Den mjukt avrundade designen och högblankt svarta ytan är också typisk för alla tre tillsammans med ett smart handgrepp som går att vrida 135 grader. Praktiskt vid höga och låga vinklar. Videokamerorna får plats i handflatan och är enkla att använda med pekskärm. Designen är uttänkt och kamerorna kan placeras framme invid teven eller datorn utan att skämmas för sig. HMX10 har HD-upplösning med progressiv teknik med 50 bilder per sekund som ger hög upplösning även vid rörelse. Inspelning sker på externt flashminne, ungefär två timmars inspelning på åtta gigabytes flashminne. 10 ggr optisk zoom. Videokameran har en 2,7 tums skärm. Nittio minuters batteritid. (H. 264 vid 720p eller SD/SDHC/MMC+). Finns i handeln under november: 7200 kronor. DX10 är en innovativ hybrid med både flashminne och dvd. Med ett fyra gigabytes inbyggt minne och en timmes inspelning är det sedan enkelt att bränna en eller flera dvd i kameran. 26 ggr optisk zoom, pekskärm, bildstabilisator. DX10 finns i handeln under oktober: 6000 kronor. MX10 spelar också in på externt minneskort. Det är en videokamera med topprestanda till ett bra pris. Designen är kompakt och mjukt slimmad. Har bildstabilisator, 34 ggr optisk zoom och två timmars batteritid. MX10 finns i handeln under september: 3200 kronor. Tredje generationens blu-ray med första hemmabion och duo-spelaren för både blu-ray och hd-dvd. Förutom bästa bildkvalitet i den högsta upplösningen 1080p så ger de den nya generationens blu-ray-spelare en möjlighet att skicka en signal på 24 bilder per sekund till teven, samma format som filmindustrin oftast filmar i. Därmed förstärks bioupplevelsen, förutsatt att teven stöder formatet, hos Samsung stöds det exempelvis av nya modellerna F8 och F9 men även M8 och P9. Samtliga spelare stöder dock upp till 60 bilder per sekund och anpassar sig till den teve som den ansluts till förutsatt att den är redo för HD. Efter att Samsung lanserade världens första blu-ray-spelare är det nu premiär för flera optiska skivspelare för högupplöst bildinnehåll men också högkvalitativt ljud. Samsung tror att världsmarknaden för HD-spelare kommer att växa tre gånger det här året. Samsung lanserar flera modeller för att möta det växande behovet av ännu bättre bild. Duo HD. Toppmodellen BD-UP5000 är Samsungs duo HD-spelare för både blu-ray och hd-dvd. Den erbjuder hög bildkvalitet oberoende format. HQV-processorn ser till att skala upp även vanliga dvd-skivor till simulerad hd-kvalitet (Hollywood Quality Video). Värt att notera är att spelaren även stöder BD Java och HDi. Det betyder fler interaktiva möjligheter – med trailers, regissörskommentarer och fler interaktiva menymöjligheter och bonusscener. Första hemmabion med blåljus. Och på IFA är det också premiär för den första hemmabion med full HD-upplevelse i 1080p. HT-BD2 är den första hemmabion med blu-ray. Men även ljudet har fullformat – 7.1-kanalsljud med Dolby TrueHD och stöd för dts-HD Master Audio-format. Systemet har 1100 watts uteffekt med fyra stående högtalare, två kompletterande mindre bakhögtalare, en front och en subwoofer. Hemmabion är elegant designad i pianosvart accentuerad av mjukt blå lysdiodbaserad belysning. BD-P1400 stöder Digital Plus, Dolby TrueHD och DTS-HD för en klar och rik ljudbild. Precis som de andra spelarna stöder spelaren HDMI 1.3 men också HDMI CEC som innebär att spelaren, teven och andra ljud- och bild-produkter som stöder samma standard kan skötas från en och samma fjärrkontroll. Spelaren kan precis som de andra spelarna skala upp bildkvaliteten från en vanlig dvd-skiva och simulera full hd-kvalitet i 1080p via HDMI-koppling. Samtliga spelare stöder självklart äldre cd och dvd-format (DVD-ROM, DVD-R, DVD-RW, CD and CD-R). BD-UP5000 finns i handeln i januari. BD-P1400 i oktober: 5000 kronor. HT-BD2 är aktuell för Norden. HT-TX500 är ett hemmabiosystem med uppskalningsfunktion. Sätt i en dvd. Upplev den nästan som i HD. Antingen står det upp eller sätter det sig på väggen med de smidiga väggfästena. Fyra golvhögtalare, en center och en subwoofer. 1000 watt. Stöder hdmi-cec som gör det möjligt att styra teven och andra produkter som stöder standarden från en och samma fjärrkontroll. Möjlighet för trådlösa bakhögtalare. Lanseras i november: 10 000 kronor. Trådlös frihet med Samsungs tre nya mp3-spelare P2, S5 och T10. Det går att lyssna på musik utan sladd med de tre mp3-spelarna som har premiär på IFA. Samsung har hyvlat av ytterligare millimetrar för att lättare få plats i fickan. Design, ljud och bra kopplingsmöjligheter står i fokus. Samsungs patentskyddade ljudteknik DNSe har haft siktet inställt på att erbjuda det bästa ljudet för användaren. Med en tretums bredbildsskärm som ger en mobil filmupplevelse utöver det vanliga toppar P2 trion av nya mp3-spelare. Skärmen visar film i wqvga-upplösning med 30 bilder per sekund. Användaren tar kontroll över spelaren genom pekskärmen. Och byter till musik, fm-radio eller till hantering av filerna som lagras. Pekskärmen styrs också via EmoTure, ett system för att intuitivt styra spelaren. Spelaren har DNSe 2.0. Endast 9,9 millimeter tunn. Utrustad med bluetooth ger P2 möjligheten för två personer att lyssna med trådlösa hörlurar. En tredje person kan lyssna via sladduttaget. Upp till 35 timmars lyssningstid, fem timmars filmvisning. Finns i svart och vitt i september i minnesstorlekarna fyra eller åtta gigabyte till ett pris av 2200 kronor respektive 2600. Mer kompakt framskjutbar mp3. S5 är en mer kompakt och tunn uppföljare till förra årets banbrytare K5. Precis som sin föregångare har den framskjutbara högtalare – för att slippa lurarna eller dela med sig. 14,95 millimeter tunn. Med inbyggda 1,5 watts högtalare kan alla lyssna utan att koppla in externa högtalare. Med lurarna kan man lyssna mer privat med ännu bättre bas. Spelaren stöder även MPEG4-video, text, bildvisning, spel, fm-radio och alarm. 24 timmars speltid med lurar. Fem och en halv med de framskjutbara högtalarna. S5 blir lätt en högtalartelefon om den kopplas till en bluetooth-försedd mobil. Finns i svart med fyra gigabytes minne i oktober och kostar 1900 kronor. Superlätt och supertunn. T10 är en uppskuren skiva delikat musikunderhållning. 7,9 millimeter tunn och 43 gram. Laddad med musikspelare, fm-radio, fotoalbum, filmvisning, röstinspelning, textvisare och spel – allt i ett. Tvåtumsskärmen är en kristallklar QVGA med DNSe 2.0 som ser till att musiken blir en upplevelse. Bluetooth ger dubbel glädje och ser till att två kan lyssna trådlöst. Menyerna kan anpassas efter behov. Finns i två, fyra eller åtta gigabyte i svart eller vitt. Fyragigabytesversionen finns även i läckert limegult, lila eller rött. Lanseras i september. Kostar 2200 kronor för åtta gigabyte, 1700 för fyra och 1400 för två. Samsung premiärvisar två nya hemmabioprojektorer på IFA. Projektorn SP-A800B ger finsmakarna inom hemmabio och den kreativa branschen en ultimat bildkvalitet med en färgreproduktion som tidigare bara var möjlig på bio. Det allra bästa för bildens integritet. Den levererar full upplösning i 1920 x 1080 p. Den är byggd med Texas Instruments senaste 1080p DLP-chip kombinerad med expertkonsultation från Joe Kane productions. Därtill stöder den 24 bilder per sekund för att ge autencitet åt filmbranschens och regissörers ursprungliga intentioner. Den stöder flera tv-format, mängder med ingångar, en särskilt utvecklad fjärrkontroll. Ljusstyrka: 2000 ansi. Kontrast: 10000:1. Pris ca 50 000 kronor. Den delfininspirerade designen gör att systerprojektorn SP-A400B förhöjer miljön både på jobbet och för hemmabioanvändare med 1280 x 768p WXGA. Den anpassar sig för visningssituationen; som hemmabio använder den en lägre ljusstyrka med lågt fläktljud men är i kontorsläge redo att varva upp i högljusläge. Ljusstyrka: 2000 ansi. Kontrast: 2500:1. Lanseras i oktober, 20 000 kronor. Videosamtal med skärmen utan dator. Samsungs monitorer öppnar nu upp för mer integrerad kommunikation vid bildskärmen. Den senaste, SyncMaster 220TN, behöver inte ens en dator för att koppla upp sig. Nya förutsättningar för videokonferenser öppnar upp sig med inbyggda funktioner för VoIP, samtal via internet så som med Skype. Redan vid CeBIT i våras visade Samsung upp en bildskärm med integrerad kamera, mikrofon och högtalare för att ge en enhetlig kommunikationsplattform, SyncMaster 225UW. Men den nya skärmen SyncMaster 220TN som premiärvisas på IFA har en inbyggd nätverksmodul som gör det möjligt att koppla upp sig med en nätverkskabel till och med utan dator. Med inbyggd kamera, mikrofon och högtalare kan videosamtal ringas med programvara som redan är installerad utan ytterligare utrustning. Bildskärmarna förväntas få ett varm mottagande bland företag med kontinuerligt behov av konferenssamtal och av exempelvis föräldrar med barn som studerar utomlands som vill hålla kontakten på ett smidigt sätt. Upplösningen är 1680x1050 och skärmen lanseras i september. Samsung förvandlar skrivaren till en designpjäs. Världens mest slimmade monokroma laserskrivare, ML-1630, och multifunktionsskrivare, SCX-4500, banar väg för den globala skrivarbranschen bortom funktionell tävlan och öppnar upp för en designfokuserad era för skrivare. På IFA premiärvisas de båda skrivarna. Med Samsungs numera starkt kännetecknande svarta glansiga pianolackade yta utstrålar de stilbildande skrivarna en känsla av personlig stil, och kanske lyx. Kanske också en sofistikerad form av minimalism. Med de båda produkterna tar Samsung skrivare till en ny nivå bortom enbart funktion, skrivarekonomi och teknik. Designskrivaren är här. Men även om man värderar individuell stil och design visar skrivaren funktionellt vägen med infällda LED-signaler som indikerar vad som händer tillsammans med knapplösa sensorer. Allt för att understryka enkelhet. Världens mest slimmade monolaserskrivare ML-1630 är bara elva centimeter tjock, två tredjedelar så tjock som konkurrenter. Enkel och slimmad exteriör möter högteknologisk interiör. Trots kompakt och slimmat format jämfört med konkurrenter så ger ML-1630 och SCX-4500 hög kvalitet i sina basfunktioner. Onödiga knappar har ersatts av tryckkänsliga sensorer. Och det är faktiskt fortfarande lätt att fixa papper som fastnar. Båda skrivarna skriver upp till 16 sidor per minut. Det tar 15 sekunder att skriva ut från stand by. Upplösningen för ML-1630 är 1200 x 600 dpi och för SCX-4500 600 x 600 dpi. Den senare har även kopiatorfunktion och har en optisk skanner på 2400 x 600 dpi. Skrivarna finns i handeln under oktober. ML-1630 och SCX-4500 kostar 1850 respektive 2800 kronor. På IFA premiärvisar även Samsung Techwin fyra nya digitalkameror: NV20, NV15 och NV8. Samsung fick nyligen fyra EISA-utmärkelser när de åtråvärda priserna som röstats fram av ett femtiotal topptidningar inom konsumentelektronik runt omkring Europa offentliggjordes. Samsungs facit: Bästa lcd-teven som är HD-ready. Bästa mobiltelefonen. Bästa hemmabiosystemet. Och bästa design-kameran. I tur och ordning: R8, U700, HT-TXQ120 och i70. Välkommen till Samsung Electronics i hall 20. För frågor och mer information, kontakta gärna: Erik Johannesson, nordisk pr-chef, erik.johannesson@samsung.se, 08 590 966 56, 070 99 55 650 Intresserad av pressinformation från Samsung? Eller att testa produkter? Kontakta Dennis Jönsson, Axicom, dennis.jonsson@axicom.se, 08 545 185 43, 070 480 40 94 Pressrum med bilder: www.samsung.se/press. Nyheter via RSS: http://www.samsung.com/se/presscenter/rss/rss.asp Samsung Electronics Co Ltd, Korea, är en ledande producent av tv, minneschips, mobiltelefoner och tft-lcd-paneler med 138 000 anställda i 56 länder inom fem affärsområden. Samsung är i dag ett av världens snabbast växande varumärken. Försäljningen uppgick under 2006 till 63,4 miljarder dollar och vinsten var 8,5 miljarder. Sex miljarder dollar satsades i forskning och utveckling. Samsung Electronics Nordic AB omsatte under 2006 sex miljarder kronor. Sedan 1992 har företaget vuxit snabbt, har i dag 220 medarbetare och erbjuder det senaste inom mobiler, ljud och bild, IT-produkter och vitvaror.

Press contact Corporate Communications & PR TV/Audio and Home Appliances +4673 671 95 26

Press contact PR Consumer Electronics Consumer electronics: Home Appliances +46 722 376 667