Samsungs sätter ny prestandastandard med NVMe SSD 970 EVO Plus

Samsungs sätter ny prestandastandard med NVMe SSD 970 EVO Plus

970 EVO Plus levererar en märkbar förbättring i prestanda och energieffektivitet för applikationer med hög bandbredd

Stockholm – 22 januari, 2019 – Idag introducerar Samsung den senaste tillkomsten i sin Non-Volatile Memory Express (NVMe) SSD portfölj; Samsung 970 EVO Plus. Med branschledande prestanda och upp till två terabytes lagring blir intensiva arbetsbelastningar på PC enklare för konsumenter.

- Vi har, ända sedan introduktionen av vår första NVMe SSD 2015, fortsatt att utmana de tekniska barriärerna gällande design och prestanda i våra SSD:er. Utrustad med Samsungs senaste femtegenerations V-NAND teknik levererar 970 EVO Plus oöverträffad prestanda i sin klass vid krävande uppgifter som 4K redigering, 3D modellering, simulation och tungt spelande säger Dr. Mike Mang, vice president av Brand Product Marketing, Memory Business på Samsung Electronics.

Genom att integrera företagets mest avancerade V-NAND chip med optimerad mjukvara uppnår 970 EVO Plus en märkbar förbättring i prestanda – upp till 57 procents förbättring skrivhastighet [1] – och energieffektiviteten är bättre jämfört med sin föregångare 970 EVO. Den nya SSD:n levererar sekventiella läs- och skrivhastigheter i upp till 3,500 megabytes per sekund (MB/s) respektive 3,300 MB/s samtidigt som slumpmässiga hastigheter uppmätts till 620,000 IOPS för läsningsuppdrag och 560,000 IOPS för skrivuppdrag[2].

970 EVO Plus är enkel att uppgradera då den kommer i en kompakt M.2 form faktor som använder PCIe Gen3 x4 gränssnitt vilket återfinns i de flesta moderna datorsystemen. Den nya enheten kommer även med en 5-års garanti[3] eller 1,200 terabytes skrivna[4].

Den helt nya 970 EVO Plus finns just nu tillgänglig världen över i tre olika kapacitetsalternativ: 250GB, 500GB eller 1TB. Varianten med 2TB blir först tillgänglig i april. Rekommenderat pris börjar på 1199 SEK. För mer information och detaljer kring garanti besök gärna samsung.com/SSD och samsungssd.com.

Specifikationer:

Category 970 EVO Plus 970 EVO
Gränssnitt PCIe Gen 3.0 x4, NVMe 1.3 PCIe Gen 3.0 x4, NVMe 1.3
FormFactor M.2 (2280) M.2 (2280)
Lagringsutrymme Samsung 9x-layer V-NAND 3-bit MLC Samsung 64-layer V-NAND 3-bit MLC
Controller Samsung Phoenix Controller Samsung Phoenix Controller
DRAM 2GB LPDDR4 DRAM (2TB) 1GB LPDDR4 DRAM (1TB) 512MB LPDDR4 DRAM (250/500GB) 2GB LPDDR4 DRAM (2TB) 1GB LPDDR4 DRAM (1TB) 512MB LPDDR4 DRAM (250GB/500GB)
Kapacitet[5] 2TB, 1TB, 500GB, 250GB 2TB, 1TB, 500GB, 250GB
Seq Läs-/Skrivhastighet Max 3,500/3,300 MB/s Max 3,500/2,500 MB/s
Ran Läs-/Skrivhastighet(QD32) Max 620,000/560,000 IOPS Max 500,000/480,000 IOPS
Mjukvara Samsung Magician Software Samsung Magician Software
Data kryptering Class 0 (AES 256), TCG/Opal v2.0, MS eDrive (IEEE1667) Class 0 (AES 256), TCG/Opal v2.0, MS eDrive (IEEE1667)
Totalt Skrivna Bytes 1,200TB (2TB) 600TB (1TB) 300TB (500GB)

150TB (250GB)

1,200TB (2TB) 600TB (1TB) 300TB (500GB)

150TB (250GB)

Garanti[6] Fem (5) år begränsad garanti Fem (5) år begränsad garanti

[1]
Upp till 57 procent förbättring i slumpmässiga skrivhastighet för 250GB varianten.

[2] Prestanda kan variera beroende på SSD:s firmwareversion, systemhårdvara och konfiguration. Mätningen av prestanda är baserad på IOmeter 1.1.0. Skrivprestandan mättes med aktiverad Intelligent TurboWrite Teknik. De sekventiella skrivföreställningarna efter TurboWrite-regionen är: 400 MB/s (250GB), 900 MB/s (500GB), 1,700 MB/s (1TB) and 1,750 MB/s (2TB).

De slumpmässiga skrivföreställningarna efter TurboWrite-regionen är: 100,000 IOPS (250GB), 200,000 IOPS (500GB), 400,000 IOPS (1TB) and 420,000 IOPS (2TB*. Testsystemkonfiguration: Intel Core i7-7700K CPU @4.2GHz, DDR4 2400MHz 32GB, OS-Windows 10 Built 10240, Chipset–ASUS PRIME Z270-A.

[3]Fem år eller TBW. beroende på vilket som kommer först. För mer information om garantin, se bifogad garantidokument i förpackningen.

[4] Garanterad TBW (total bytes written) för 970 EVO Plus: 150TB för 250GB modell,, 300TB för 500GB modell, 600TB för 1TB modell, 1,200TB för 2TB.

[5]1GB = 1.000.000.000 byte av IDEMA. En viss del av kapaciteten kan användas för systemfil och underhåll, så den faktiska kapaciteten kan skilja sig från vad som anges på produktetiketten.

[6] Samsung Electronics ansvarar inte för bortfall, inklusive men inte begränsat till bortfall av data eller annan information som förvarats på en Samsung Electronics-produkt eller förlust av vinst eller förtjänst som kan vara orsakad av användaren. För mer information om garantin, besök samsung.com/portable-ssd.

Categories

Samsung Electronics Co., Ltd. inspirerar världen och formar framtiden med innovativa idéer och teknologier. Samsung omdefinierar världen för tv, smartphones, wearables, tablets, vitvaror, nätverkssystem, minne, halvledare samt LED-lösningar. För att upptäcka mer besök det officiella nyhetsrummet http://news.samsung.com.

Press contact Corporate Communications & PR TV/Audio and Home Appliances +4673 671 95 26