Press release -

Silvers renande effekt nu patenterad i Samsungs nya silvertvättmaskin: Samsung revolutionerar tvättstugan

Samsung öppnar nu för en revolution i tvättstugan med ny patenterad teknologi. Silvertvättmaskinen är här. – Det här är framtidens sätt att tvätta. Silvertvättmaskinen tvättar både renare och håller kläderna fräscha längre, redan vid trettio grader. Därmed är den både energisnål och skonsam mot känsliga textilier. Dessutom håller den svettlukten på avstånd åtminstone tre veckor, säger Stefan Sundin, Samsungs nordiske produktmarknadschef för vitvaror. – Inte nog med det – silvertvätten håller tvättmaskinen hygienisk genom att ta död på illaluktande bakterier som kan överleva tvätt efter tvätt inne i maskinen. Samsung revolutionerar tvättstugan med sin nya silvertvättmaskin. Den nya patenterade tekniken tar vara på silvers sedan årtusenden erkända effekt att oskadliggöra bakterier. I Samsungs moderna version sköljer silvervattnet tvätten ren och tvättar inte bara bort synlig smuts från kläderna, utan gör rent på djupet. Handtvätt lika rent som i sextio grader Med Samsungs nya tvättmaskin blir tvättresultatet lika rent i trettio grader som motsvarande program i sextio grader i en konventionell tvättmaskin, vad gäller den bakteriedödande effekten. Därmed löser Samsung inte bara problemet med slitage på textilier i höga temperaturer, utan också att varsamt tvätta känsliga textilier renare än någonsin tidigare. Låga tvättemperaturer sparar dessutom energi. Luktfritt längre – Att svett i sig luktar illa är en missuppfattning. Lukten uppstår när bakterier reagerar med svett. Sådana bakterier tar vår tvättmaskin död på. Det är till och med så att bakterier har svårt att få fäste i kläder som är tvättade med vår nya tvättmaskin. En effekt som håller i sig åtminstone tre veckor. Därmed håller sig tvätten fräsch längre, säger Stefan Sundin. Stoppar illaluktande bakterietillväxt inuti tvättmaskinen I takt med att moderna tvättmaskiner kommit att använda allt mindre vatten, lägre temperaturer och miljövänligare tvättmedel har medvetenheten kring problem med ökande bakterietillväxt inuti tvättmaskiner vuxit bland experter. Bakterier som inte bara kan göra att tvättmaskinen luktar illa utan också att nytvättade kläder luktar allt annat än fräscht. Med silvertvättmaskinen förblir tvättmaskinen hygienisk. Den är självrengörande även vid låga temperaturer. Därmed förblir både tvätten och tvättmaskinen fräsch. Hur fungerar det? När vattnet spolas in i Samsungs nya tvättmaskin passerar det två elektriskt laddade silverstavar. Därigenom laddas vattnet med silverjoner. Bakterierna oskadliggörs genom att silverjonerna stör deras ämnesomsättning. Samsungs nya tvättmaskin tar även död på sjukdomsalstrande bakterier som kan överleva en normal tvätt. Sådana bakterier kan exempelvis orsaka magsjuka. Silverfunktionen startas och stoppas med en separat knapp. Samsungs nya silvertvättmaskin är kvalitetssäkrad av bland andra svenska IFP Research AB, tyska LGA QualiTest GmbH, tyska Prüf- und Zertifizierungs GmbH, brittiska BAF, British Allergy Foundation, australiensiska AMS Laboratories PTY limited, brasilianska INOR och koreanska FITI Korea Consuming Science Research Center. Frontmatade Q1657AT tvättar 7.5 kilo. Modellen har dessutom Samsungs patenterade teknik för att fördela tvättmedlet effektivare. Centrifugerar på 1600 varv. Upp till fem sköljningar. Energiklass: A+AA. Pris: 9495 kronor. I butik i maj. För frågor, provtvätt och mer information, kontakta gärna: Stefan Sundin, nordisk produktmarknadschef för vitvaror, stefan.sundin@samsung.se, 08 590 966 35, 070-372 66 35 Erik Johannesson, presskontakt, erik.johannesson@samsung.se, 08 590 966 56, 070 99 55 650 Pressrum med bilder: samsung.se/press. Nyheter via RSS: http://www.samsung.com/se/presscenter/rss/rss.asp Är du intresserad av fortlöpande pressinformation från Samsung? Mejla till press@samsung.se. Samsung Electronics Co Ltd, Korea, är ett av världens största företag inom elektronik med 128 000 anställda i ett femtiotal länder. Försäljningen uppgick under 2005 till 56,7 miljarder och vinsten var 7,5 miljarder US Dollar. Under 2005 uppgick omsättningen för Samsung Electronics Nordic AB till 5 miljarder kronor. Företaget har varit aktivt i Norden sedan 1992 och har i dag 140 medarbetare. Produktsortimentet består av mobiltelefoner, monitorer, hårddiskar, cd-rom, cd-r, dvd, tv, video, videokameror, audio, mikrovågsugnar, kylskåp, tvättmaskiner och skrivare.

Press contact Kommunikationsbyrån Jung Relations Gäller journalister och media

Press contact Corporate Communications & PR TV/Audio and Home Appliances +4673 671 95 26
Louise Gustafsson

Press contact PR Consumer Electronics Consumer electronics: Home Appliances +46 722 376 667