Två kameramobiler med fem megapixlar från Samsung: Världens första kameramobil med fem megapixlar och 3x optisk zoom från Samsung

Riktig kamera i mobilen gör det möjligt att fånga ögonblicken. Nu lanserar Samsung två kameramobiler med fem megapixlar i framskjutbar design. G800 är den fullfjädrade och världens första med 3x optisk zoom. G600 är den smäckra och smidiga. – Genom att lansera de två femmegapixlarna kan vi erbjuda både det mest fotoorienterade med inbyggd zoom och det mest fräcka, smäckra och slimmade. G800 utgår från den fotointresserade som vill ha stora möjligheter att påverka bilden. G600 är den slimmade mobilen som dessutom har fem megapixlar, säger Michael Alström, nordisk produktmarknadschef för mobiler i Norden. G800 - Världens första med optisk zoom På ena sidan ser den ut som en kamera. G800 är kameramobilen som förädlat möjligheten att fotografera med mobilen. Med G800 går ögonblicket inte förlorat. Så fort linsskyddet på fronten förs åt sidan är kameran redo att fånga bilden där autofokusen aktiverar sig direkt. Optisk zoom är vanligt i digitalkameror i dag. Men i G800 återfinns världens första kameramobil med 3x optisk zoom. G800 har inbyggd xenon-blixt. Den har makro, exponeringskompensation, val av mätmetod för exponering, möjlighet att låsa autofokusen och mycket mera. G800 känner automatiskt av att lägga skärpan på ansikten oberoende var de finns i bilden. Och en panoramafunktion gör det möjligt att sätta ihop bilder. Motivprogrammen ger hjälp på vägen och anpassar inställningarna efter olika situationer, så som sportfotografering eller förhållanden i snö. G800 har ett nytt kameraorienterat menysystem som också stöder smarta genvägar. Bekvämt när exempelvis blixten ska aktiveras. Med den inbyggda förvrängningsfunktionen av bilderna är det svårt att låta bli att dela med sig av de nytagna porträtten som exempelvis MMS. Även om kameran är utgångspunkten för G800 finns givetvis de andra egenskaperna där. Video, RDS-radio, musikspelare med digital förstärkare från Bang & Olufsen Ice Power och automatisk synkning av musikfiler med datorn, MTP. G800 är också Samsungs första som stöder mobilt bredband upp till 7,2 Mbps (HSPA). En kul detalj i G800 är bloggningsfunktionen där man kan lägga upp både bilder och video på webben via ShoZu. G800 stöder 3G och mobilt bredband upp till 7,2 Mbps (Hsdpa). Kamera med fem megapixlar. VGA-kamera för videosamtal. 2,4 tums QVGA-skärm. Full webbläsare. Plats för minneskort. Mäter 101 x 51,1 x 18,8 millimeter. Priset i butik kommer att bli runt 5500 kronor. G800 finns i butik i november. G600 - Slimmad och smäcker G600 är den slimmade och smäckra kameramobilen. 14,9 millimeter tunn. Med fem megapixlar under det slimmade och smäckra skalet prioriterar G600 formatet. Med autofokus, makro och starkare lysdiodbaserad fotolampa är den redo att fånga oväntade situationer. Här finns också kul bildeffekter och en panoramafunktion som gör det möjligt att foga samman bilder. G600 är allroundmobilen med det mesta – musik, radio, filsortering . Mobilen har också ett nytt menyutseende med stora möjligheter att skapa sin personliga meny. En speciell detalj är den inbyggda ljussensorn som automatiskt anpassar skärmens ljusstyrka och kontrast till omgivande ljusförhållanden. Det gör läsbarheten bättre. G600 är en fyrbands edge-mobil. Kamera med fem megapixlar. 2,2 tums QVGA-skärm. Plats för minneskort. Mäter 102 x 48 x 14,9 millimeter och väger 105 gram. Taltid på upp till 3,3 timmar och en vilotid på upp till 300 timmar. Priset i butik kommer att bli runt 4500 kronor. G600 finns i butik de närmaste veckorna. För frågor och mer information, kontakta gärna: Michael Alström, nordisk produktmarknadschef för telekom, m.alstrom@samsung.se, 08-590 966 44, 070-372 66 44 Erik Johannesson, nordisk pr-chef, erik.johannesson@samsung.se, 08 590 966 56, 070 99 55 650 Intresserad av pressinformation från Samsung? Eller att testa produkter? Kontakta Axicom PR, daniel.edlund@axicom.se, 08 545 131 57, 0705 29 90 48 Pressrum med bilder: www.samsung.se/press. Nyheter via RSS: http://www.samsung.com/se/presscenter/rss/rss.asp Samsung Electronics Co Ltd, Korea, är en ledande producent av tv, minneschips, mobiltelefoner och tft-lcd-paneler med 138 000 anställda i 56 länder inom fem affärsområden. Samsung är i dag ett av världens snabbast växande varumärken. Försäljningen uppgick under 2006 till 63,4 miljarder dollar och vinsten var 8,5 miljarder. Sex miljarder dollar satsades i forskning och utveckling. Samsung Electronics Nordic AB omsatte under 2006 sex miljarder kronor. Sedan 1992 har företaget vuxit snabbt, har i dag 220 medarbetare och erbjuder det senaste inom mobiler, ljud och bild, IT-produkter och vitvaror.

Press contact Corporate Communications & PR TV/Audio and Home Appliances +4673 671 95 26

Press contact PR Consumer Electronics Consumer electronics: Home Appliances +46 722 376 667