Z5, U2 och F2 – så stavas Samsungs nya mp3

Samsung lanserar nu tre nya mp3-spelare: · minstingen F2, liten som en tumme med plats för upp till 500 låtar. · värstingen Z5, elegant i tålig aluminium med 35 timmars batteritid. · praktiska U2, som alltid är redo att kopplas till datorn, med inbyggd usb. – Med våra tre nya musikspelare möter vi både de som vill ha värstingen eller de som är ute efter minstingen – med Samsung-kvalitet. Med de tre nya modellerna vill vi möta konsumenters behov av mobilitet, prestanda och musikkvalitet, säger Peter Rollfelt, Samsungs nordiske produktmarknadschef för mp3-spelare. Z5 - slimmad och elegant. Med Z5 vill Samsung möta de mest kräsnas krav. Z5 är en riktig hårding i aluminium och rostfritt stål. Det smärta chassiet minskar risken för repor och störande fläckar. Men den är inte bara tålig. Den utmärker sig med en uthållighet på 35 timmars batteritid. Oberoende var man är i menyn finns det separata knappar för volym, start, paus och nästa låt. Z5 har dessutom ett intuitivt användargränssnitt med touchpanel som gör det enkelt att hitta det man söker. För att inte komma åt knapparna i onödan går det givetvis att spärra knappsatsen. Den generösa färgskärmen är 1,8 tum stor av tft-lcd-typ. Den är klar och tydlig. Passar perfekt för favoritbilden som bakgrundsbild eller för att visa bildspel (jpg). En annan fördel med Z5 är att den laddar när den är kopplad till datorn, genom usb-porten. Z5 stöder dessutom den kommande möjligheten att hyra musik på nätet (wma drm, janus). I början av nästa år blir det möjligt att lyssna på så mycket musik man orkar för en fast månadsavgift. Z5 har klocka och usb 2.0. Mäter 42,2 x 89,8 x 11,4 millimeter. Versionen med 4gb är 12,3 millimeter djup. Väger 56 respektive 58 gram. Finns i svart, silver, vit och rosa. Cirkapris/Minne. Utan radio:1395 kr/1 gb, 1895 kr/2 gb, 2395 kr/4 gb. Cirkapris/Minne. Med radio: 1595 kr/1 gb, 2095 kr/2 gb 2595 kr/4 gb Med U2 behövs inte sladden. Den har usb-kontakt inbyggd. Därför är den extra praktisk och smidig att koppla upp mot datorn. Och med den genomskinliga usb-toppen påsatt blinkar U2 blått och bekräftar knapptryckningar. Texten i det fyra raders menyfönstret är vit på svart botten. Flashminnesspelaren U2 har också en inbyggd mikrofon med möjlighet att spela in röstanteckningar. Väger 29 gram. Mäter 24,4 x 87,6 x 12,6 millimeter. Har 13 timmars batteritid. Usb 1.1. Cirkapris/Minne. Utan radio: 795 kr/512 mb, 1095 kr/1 gb, 1495 kr/2 gb. Cirkapris/Minne. Med radio: 995 kr/512 mb, 1295 kr/1 gb, 1695 kr/2 gb. F2 - Samsungs egen tummeliten. F2 är liten som en normalstor tumme. Med stort ljud. Och inbyggd rds-radio. F2 väger 21 gram och mäter 28,1 x 52,5 x 15,5 millimeter. Den är lätt, nätt och smidig och bärs obemärkt i Samsungs praktiska hörlurar runt halsen och rymmer exempelvis närmare 500 mp3-låtar (128 kbps). Bildskärmen visar menyn tydligt med vita symboler mot svart bakgrund. Separata knappar för play, nästa låt och volym. 12 timmars batteritid. Svart med silver runt om. Usb 2.0. Klocka. Bälteshållare medföljer. Cirkapris/Minne. Med radio: 1095 kr/512 mb, 1395 kr/1 gb, 1695 kr/2 gb. Samtliga nya mp3-spelare från Samsung är flashminnesbaserade med den patentskyddade ljudförbättringskretsen DNSe där ljudbilden optimeras efter den personliga smaken. De stöder samtliga möjligheten att köpa musik på nätet med stöd för digitala rättigheter (wma drm, sk Playsforsure). Samtliga spelare stöder filformaten mp3, wma, wma drm, F2 och U2 stöder ogg, wav och asf. Samtliga kan också användas för att lagra data och passar bäst med Windows-baserade pc. Z5, U2 och F2 finns i butik under maj. För frågor och mer information, kontakta gärna: Peter Rollfelt, nordisk produktmarknadschef mp3, peter.rollfelt@samsung.se, 08 590 986 30, 0708 80 82 10 Erik Johannesson, presskontakt, erik.johannesson@samsung.se , 08 590 966 56, 070 99 55 650 Pressrum med bilder: samsung.se/press. Nyheter via RSS: http://www.samsung.com/se/presscenter/rss/rss.asp Är du intresserad av fortlöpande pressinformation från Samsung? Mejla till press@samsung.se. Samsung Electronics Co Ltd, Korea, är ett av världens största företag inom elektronik med 128 000 anställda i ett femtiotal länder. Försäljningen uppgick under 2005 till 56,7 miljarder och vinsten var 7,5 miljarder US Dollar. Under 2005 uppgick omsättningen för Samsung Electronics Nordic AB till 5 miljarder kronor. Företaget har varit aktivt i Norden sedan 1992 och har i dag 140 medarbetare. Produktsortimentet består av mobiltelefoner, monitorer, hårddiskar, cd-rom, cd-r, dvd, tv, video, videokameror, audio, mikrovågsugnar, kylskåp, tvättmaskiner och skrivare.

Press contact Corporate Communications & PR TV/Audio and Home Appliances +4673 671 95 26

Press contact PR Consumer Electronics Consumer electronics: Home Appliances +46 722 376 667