Köpa aktier - hur gör man?

Intresserad av att köpa aktier men osäker på hur du ska komma igång? Nedan finner du en enkel steg för steg-guide till hur du kan påbörja din egen aktieresa.

Aktier är enligt studier och samlad statistik det bästa sättet att investera när man vill få pengar att växa över tid. Tack vare möjligheten att köpa aktier via nätet har börshandeln på senare år blivit betydligt mer tillgänglig för den breda massan, vilket markant har ökat intresset och handeln bland gemene man.

Tillgängligheten till trots kan det dock kännas svårt att veta hur man ska gå tillväga för att köpa aktier om man är nybörjare. Lyckligtvis är det inte så komplicerat som många först tror.

Så kommer du igång med att köpa aktier

Ta gärna hjälp av följande tips och vår enkla steg för steg-guide när du vill starta upp ett eget aktiesparande:

1. Öppna ett handelskonto

För att köpa aktier måste du ha ett handelskonto hos en bank eller nätmäklare. Aktiehandel kan göras via ett traditionellt depåkonto, ett ISK eller en kapitalförsäkring. För de allra flesta är ISK det enklaste och mest förmånliga valet.

Hos Avanza och Nordnet kan du öppna ett handelskonto helt utan avgift. Här hittar du dessutom bäst utbud av aktier och lägst avgifter.

1. Sätt in pengar på ditt handelskonto

Nästa steg är att föra över pengar till ditt handelskonto. Beroende på vilken insättningsmetod du väljer går transaktionen olika snabbt. Väljer du Swish eller Trustly sker överföringen omedelbart.

Första gången kan du göra en engångsinsättning, men därefter rekommenderas att du sätter upp ett automatiskt månadssparande.

1. Hitta och börja handla aktier

Med pengar på kontot är det dags att köpa dina första aktier. Att veta vilka aktier man ska köpa kan dock vara betydligt lättare sagt än gjort - inte minst i början. Ett tips är att titta på vilka aktier som är mest populära bland andra investerare, och vilka som går bäst just nu.

Viktigt är dock att välja aktier som du tror på och som passar din investeringsstrategi. Satsa på bolag du känner till och som du tror kommer gå starkt framöver.

Gör upp en egen investeringsstrategi

En genomtänkt investeringsstrategi ger dig betydligt bättre förutsättningar att lyckas med din aktiehandel än om du handlar helt oplanerat och på måfå.

Fundera över vad du sparar till, hur lång din sparhorisont är, hur mycket du kan investera varje månad, vilka marknader och branscher du är intresserad av och vilken risknivå som känns bekväm för dig.

En tydlig strategi gör det enklare att hålla ögonen på målet och att ha is i magen när det exempelvis är oroligt på marknaden.

Vikten av diversifiering

Diversifiering betyder att man sprider sina risker. Det handlar kort och gott om att inte lägga alla ägg i samma korg.

En balanserad aktieportfölj bör innehålla aktier av olika slag, i olika bolag verksamma inom olika branscher och på olika marknader. Sikta gärna på minst 12-15 olika aktier.

Genom att diversifiera ditt innehav blir du mindre sårbar för eventuella nedgångar på enskilda marknader.

Lycka till med ditt aktiesparande!