7 dagar blev 7 år - en berättelse om svenska Eva Andersson och åren i flyktingkrisens Grekland

Den 24 november släpps boken "7 dagar blev 7 år", en historia om sju dagar som blev sju år i flyktingkrisens Grekland. Boken är skriven av Eva Andersson från Göteborg. 2015 förändrades hennes liv totalt då hon bestämde sig för att åka till Lesbos i Grekland, ön dit tiotusentals flyktingar kom varje dag. Nu har det gått åtta år och Eva är fortfarande verksam på många platser i Grekland.

- Jag har aldrig skrivit en bok tidigare. Det är väldigt svårt att sätta ord på allt jag upplevt under snart åtta år, men det är min historia och mina upplevelser. Allt jag berättar om. Denna bok är dessutom så oerhört viktig för mig eftersom jag vill vara en röst åt alla hundratusentals människor som flytt, och fortfarande flyr, över Medelhavet för att söka fred och trygghet. Vad de sedan utsätts för är fruktansvärt på så många sätt. Det som har hänt och fortfarande pågår är en stor humanitär skandal för Europa och får aldrig glömmas bort, berättar Eva.

Eva har en bakgrund som sjukvårdare, har jobbat inom psykiatrin och kriminalvården. Det senaste fasta arbetet var på Migrationsverket och det var där som tanken väcktes att åka till Lesbos hösten 2015.

I den här boken får man följa med på Evas resa och ta del av historier om personliga möten, stora tragedier, tiden med Greklands gatuhundar samt även mycket humor och glädje. Eva berättar om stora projekt som har genomförts sedan hon startade organisationen 2HelpingHands. Boken är också ett dokument för alla som bidragit med donationer under dessa år och hjälpt till att ge tiotusentals människor på flykt en drägligare tillvaro.

Några av dem som bidragit är dessutom folkkära personligheter såsom Eva Röse, Mia Skäringer, Kalle & Brita Zackari, Miss Li och Petter.

"7 dagar blev 7 år" släpps den 24 november via dittbokförlag

Följ 2HelpingHands på Instagram: @eva2helpinghands

För PDF av boken vänligen kontakta sandranordinpr@gmail.com