Pressmeddelande -

Extrema förändringar på jobbmarknaden kräver akut kompetensutveckling – ny bok visar vägen.

Samhället har alltid förändras, men aldrig med samma kraft och tempo som nu. Megatrender som digitalisering, urbanisering, globalisering och hållbarhet accelererar tempot. Forskning visar att 50 procent av alla nuvarande yrken, så som vi känner dem idag, kommer försvinna fram till 2030/35. För att organisationer ska hänga med måste kompetensutvecklingen öka drastiskt – ny bok ger svaret på hur detta ska ske.

I Pär Lagers nya bok Upskill och reskill berättar han metodiskt och genom många exempel, hur lärandet i jobbet måste bli till en självklar del av vardagen. Det finns otroliga möjligheter till lärande idag, allt från gratis onlinekurser på världens främsta universitet till nya pedagogiska verktyg och smart omvärldsbevakning. Ett beteende som grundar sig i en lärande kultur.

Vi står inför en revolution inom lärande – ta vara på de nya möjligheterna, säger Pär Lager.

Alla organisationer kan sätta grunden för en lärande kultur. Det handlar om att initialt sätta ett tydligt och långsiktigt mål för lärandet. Organisationen behöver dessutom reda ut vilka kompetensbehov som finns och skapa en lärpolicy, det vill säga en struktur för hur medarbetarna kan lära sig på bästa sätt. Och sedan öka motivationen hos medarbetarna och underlätta för dem att lära sig nytt.

Det är viktigt att skapa ett ”learning mindset” hos medarbetarna genom att öka lusten och förmågan till att lära. Sedan sist men inte minst sätta rutiner för vardagslärande, så att det verkligen bli av, fortsätter Pär Lager.

Boken som går igenom samtliga fem steg till en lärande kultur vänder sig till chefer och ledare som vill lyfta kompetensutvecklingsarbetet i organisationen eller teamet till nästa nivå. Men kan läsas av alla, oavsett yrkesroll, som vill ta större ansvar för sitt eget lärande.

Pär Lager är en av Sveriges främsta experter inom ledarskap, omvärldsanalys och innovativt lärande. Han har en bakgrund som vd för Berghs School of Communication, sakkunnig på Utbildningsdepartementet, Generalsekreterare på Svenska FN-förbundet och chef för omvärldsanalys på både Svenska Spel och Sifo Group. Idag arbetar Pär i flera olika styrelser och som rådgivare, lärare och föreläsare till organisationer och företag. Upskill och reskill är hans tredje bok.

• chef
  • hr
  • ekonomi
  • csr
  • näringsliv
  • hållbarhet
  • utbildning
  • ledarskap

Sanoma Utbildning startade 1993 och är ledande inom läromedel i Sverige från förskolan, hela vägen upp till universitet och högskola. Förlaget ger även ut litteratur inom ledarskap och näringsliv.

Ta del av vårt nyhetsbrev och håll dig uppdaterade om produktnyheter och insikter.

Sanoma Utbildning ingår i Sanoma, ett av de största europeiska medieföretagen och på väg mot en ledande position inom läromedel.

Sanoma Utbildning is a part of Sanoma and one of the leading learning companies in Sweden, founded in 1993. Sanoma is a front running consumer media and learning company in Europe. Our operating markets in Learning are Belgium, Finland, The Netherlands, Poland and Sweden.

Rebecca Hamner

Presskontakt Head of Marketing & Brand