Kulturell intelligens – vårt starkaste försvar mot AI

Kulturell intelligens – vårt starkaste försvar mot AI

”Medmänsklighet är vår enda fördel gentemot AI”, menar Maria Berghäll, aktuell med boken Empatiministeriet. Medmänsklighet i en digital värld.

Genom storytelling och intervjuer får vi följa med på en personlig resa genom entreprenörskapets snåriga värld. Maria Berghäll provar tesen ”six degrees of separation” för att förstå i vilket sammanhang vi verkar.

”Om det stämmer, att vi alla är sammankopplade – att vi alla är max sex personer från att känna varandra, varför har vi då hakat upp oss på etnicitet, titlar och religion? Undrar Maria.

Maria har föreläst för över 200 000 människor runt om i världen om hur man bemöter fördomar. Under 2019 har hon drivit workshops med ungdomar om hur man vänder fördomar till sin fördel, stärker sin självkänsla och blir bra på att ge ett bra första intryck.

Experter hävdar att det endast tar oss 39 sekunder innan våra fördomar kliver in och försöker kategorisera en ny person. Hjärnan letar i huvudsak efter två egenskaper: värme och självförtroende. Maria förklarar i Empatiministeriet hur vi kan dra nytta av den kunskapen genom att träna upp vår kulturella intelligens. Hon har intervjuat en rad framstående personer inom olika fält: Petter, Per Holknekt, Barbro Westerholm, Alexander Pärleros, Musse Hasselvall och Anders Hansen är några av namnen som medverkar. Intervjuerna ger, tillsammans med Marias egna resonemang, en heltäckande bild för hur vi genom mod, motivation och medmänsklighet kan navigera oss fram i en digital värld.

Empatiministeriet. Medmänsklighet i en digital värld av Maria Berghäll, utkommer 28 november på Sanoma Utbildning.

Presskontakt:
Erik.belin@kultpr.se

Ämnen

Ta del av vårt nyhetsbrev och håll dig uppdaterade om produktnyheter och insikter.

Sanoma Utbildning ingår i Sanoma, ett av de största europeiska medieföretagen och på väg mot en ledande position inom läromedel. Förlaget ger även ut litteratur inom ledarskap och näringsliv.

Sanoma Utbildning is a part of Sanoma and one of the leading learning companies in Sweden, founded in 1993. Sanoma is a front running consumer media and learning company in Europe. Our operating markets in Learning are Belgium, Finland, The Netherlands, Poland and Sweden.

Rebecca Hamner

Presskontakt Marknadsförare

Sanoma Utbildning är ett av Sveriges ledande läromedelsförlag, verksamt sedan 1993.

Med rötter i Finland ända tillbaka till 1800-talet är Sanoma nu ett av de största europeiska medieföretagen och på väg mot en ledande position inom läromedel.

Sanoma Utbildning startade 1993. Sedan dess har vi arbetat med att producera både fysiska och digitala läromedel i allt från matematik, språk och samhällskunskap till historia, juridik och filosofi. Vi arbetar från förskolan, hela vägen upp till universitet och högskola.

Utmärkande för oss är vår förankring i klassrummen. Alla våra läromedelsförfattare är lärare, och nästan alla av våra anställda är tidigare lärare. Det har skapat ett arbetssätt där både pedagogik och innehåll i läromedlen är utvecklat och anpassat för att konkret underlätta lärares och elevers vardag.

Så har vi arbetat sedan grundandet – men mycket har hänt sedan dess. Den kanske största förändringen är digitaliseringen, som helt förvandlar förutsättningarna för vår bransch. Det är en utveckling som på många sätt är fantastisk. Vi har ända sedan starten sett stor potential i att utveckla nya pedagogiska verktyg som kompletterar de klassiska, och som bidrar till ökade kunskaper hos eleverna.

Vår vision är därför att från en redan stark position ta läromedelsbranschen in i den digitala framtiden. Och det kommer vi att göra med samma engagemang, nyfikenhet och verklighetsförankring som när vi grundades 1993.

Sanoma Utbildning
Box 38013, Rosenlundsgatan 54