Paulig flyttar fram positionerna inom Tex Mex och växtbaserat

Livsmedelsföretaget Paulig, med varumärken som Santa Maria och Risenta i portföljen, satsar på internationell tillväxt. I fokus? Tex Mex och växtbaserat. Och det ser lovande ut; båda kategorierna växer kraftigt. Paulig är redan Europas ledande Tex Mex-företag och en stor del av sortimentet utgörs av växtbaserade produkter.

Paulig har funnits i över 140 år, sedan Gustav Paulig år 1876 öppnade sin partihandel för importerade livsmedel i Helsingfors. Idag har familjeföretaget över 2 000 medarbetare och hundratals produkter som säljs i över 30 länder. Under senaste decenniet införlivades Santa Maria och Risenta i företaget och i portföljen finns också varumärkena Paulig (kaffe och kalla drycker) och Gold&Green.

- I Finland och Ryssland är vi kända för vårt kaffe, men vi är så mycket mer än så. Vi satsar på internationell tillväxt, speciellt inom kategorierna Tex Mex och växtbaserat protein. Vi är redan det ledande Tex Mex-företaget i Europa och kategorin växte med i snitt 6% förra året. Det finns ett globalt intresse för vår produkt Gold&Green Pulled Oats och vi tror att tillväxten kommer att fortsätta i takt med att en växtbaserad diet blir allt vanligare, säger Rolf Ladau, Pauligs koncernchef.

Tex Mex växer i Europa

Tack vare omtyckta produkter och starka varumärken har Paulig lyckats växa organiskt i stora delar av Europa. Företaget driver Tex Mex-kategorin som under 2019 växte kraftigt på många håll. Ett exempel är Nederländerna, där man såg en kategoritillväxt på närmare 30% och Santa Marias tortilla nyligen vann pris som Årets Produkt. Men även i Sverige, som än så länge är Pauligs största Tex Mex-marknad, fortsätter kategorin att växa.

Henrik Samuelson är ansvarig för Pauligs verksamhet i Skandinavien och Centraleuropa:

- Idag är vi riktigt starka inom Tex Mex och kryddor på den svenska marknaden. Bland framgångsfaktorerna skulle jag vilja lyfta fram vårt nära samarbete med våra kunder och vårt fokus på att förstå konsumentens behov och beteenden. Det vet vi är nycklar till framgång även när vi satsar på internationell expansion.

Prisbelönt växtbaserat protein

Pulled Oats® från Gold&Green har blivit en riktig framgångssaga i födelselandet Finland och är ett bra exempel på hur Paulig arbetar med att göra gott i dubbel bemärkelse. Pulled Oats® är ett helt växtbaserat protein, gjort på nordisk havre, favabönor och gula ärtor. Pulled Oats® är helt sojafritt och proteinhalten ligger på 30%. Det är producerat helt utan genetisk modifiering eller tillsatser, vilket gör att klimatpåverkan är minimal.

Nu satsar man på att göra den innovativa proteinkällan till en internationell succé. Produkten har bland annat lanserats på den nederländska marknaden. Där har reaktionerna minst sagt varit positiva. Under Horecava-mässan tidigare i år belönades Pulled Oats® med ”Best Innovative Product Award” med motiveringen “Pulled Oats® is an outstanding example for the social debate concerning responsible food in which sustainability is key. Pulled Oats® is a game changer, where technological innovation stands out. In the current market, the product represents the next level."

”For a life full of flavour”

Internationell framgång kräver enligt Samuelson förutom ett nära kundsamarbete och god kännedom om konsument, att medarbetarna och omvärlden känner att företaget och varumärkena har ett starkt ”varför”.

”Vi tror stenhårt på att ett företag behöver ha ett högre syfte. I vårt fall lyder det ’For a life full of flavour’. Det innebär att vi ska skapa goda produkter och bidra till starka upplevelser, fina sociala tillfällen och mer variation och krydda i tillvaron. Men också om att lämna en god eftersmak, som till exempel hälsosammare produkter, mindre matsvinn och snällare förpackningar,” avslutar Henrik Samuelson.

Paulig publicerar sin årsredovisning och hållbarhetsberättelse den 24 april 2020.