​Nytt stipendium ska stötta unga skidtalanger

​Nytt stipendium ska stötta unga skidtalanger

Johan Olsson och Santander Consumer Bank lanserar stipendiet Framtidens skidlöfte. Stipendiet ska ge unga skidtalanger möjligheten att ta sin karriär vidare. Första utdelning blir i maj 2016.

Framtidens skidlöfte syftar till att ge lovande skidåkare chansen att satsa på en skidkarriär och utveckla sin potential. Bakom stipendiet står Johan Olsson och Santander Consumer Bank. Den gemensamma visionen är att vara med och säkra återväxten inom svensk längdskidåkning.

– Jag hade inte varit där jag är i dag utan personer som stöttat, trott på och satsat lite extra på mig. Jag minns varenda en! Nu vill jag göra samma sak för nya unga talanger. Tack vare ett unikt samarbete med Santander Consumer Bank och Team Santander har jag möjlighet att ge tillbaka och göra något för nästa generation inom svensk längdskidåkning, säger Johan Olsson.

Tillsammans med Santander Consumer Bank ska Johan Olsson dela ut stipendiet tre gånger under kommande år. Stipendiet innefattar ett mentorskap, träningstillfällen och föreläsningar med Johan Olsson och Team Santander samt en summa pengar från Santander Consumer Bank.

Santander Consumer Bank, som redan sponsrar Team Santander, En Svensk Klassiker och Vasaloppet tar ytterligare ett steg för att lyfta sitt engagemang för träning och hälsa. Det passar väl in i bankens ambition att ge kraft åt människor och företag att förverkliga sina idéer.

– För oss är det här ett sätt att ta vår sponsring till en ny nivå. Vi vill vara med och utveckla unga skidlöftens potential och förverkliga deras skiddrömmar, säger Carolina Brandtman, vd på Santander Consumer Bank Sverige.

Det första stipendiet delas ut redan i maj i Stockholm. Nomineringar görs genom Santander Consumer Bank Facebook-sida mellan 12 april och 20 maj 2016.

– Sverige ska och bör vara en av världens bästa skidnationer och jag kommer att ta mitt ansvar för att vara med att bygga upp nästa generations världscupvinnare. Jag ser oerhört mycket fram emot att påbörja det här arbetet! säger Johan Olsson.

Pernilla Norlander,
Kommunikationsansvarig, Santander Consumer Bank, 070 6000268

Nils Marius Otterstad
Team manager, Johan Olsson/Team Santander, 0047 95745754

Om stipendiet Framtidens skidlöfte
Framtidens skidlöfte syftar till att ge lovande skidåkare chansen att satsa på en skidkarriär. Bakom stipendiet står Johan Olsson och Santander Consumer Bank. Den gemensamma visionen är att vara med och säkra återväxten inom svensk längdskidåkning.

Stipendiet delas ut till unga skidlöften, mellan 16 och 21 år som vill satsa på sin skidåkning och har passion och engagemang för sporten. I stipendiet ingår ett bidrag mellan 10 000 och 50 000 kronor samt mentorskap, träningstillfällen, föreläsningar och träffar. Stipendiet delas ut av Johan Olsson vid tre tillfällen under kommande året: i maj 2016 i Stockholm, i november 2016 i Bruksvallarna och i februari 2017 i samband med SM.

Så här går ansökan till Nominering sker via Santander Consumer Banks Facebook-sida.

Tagga dig själv eller en person du vill nominera, i en kommentar eller inlägg, och motivera med max 100 ord. Sista dag för nominering är den 20 maj 2016.

Stipendiaterna utses av Johan Olsson och Santander Consumer Bank. Urvalet sker genom validering i skidklubbar och tävlingsresultat. De utvalda kontaktas senast en vecka före utdelning av stipendiet.

Om Santander Consumer Bank
Santander Consumer Bank är en del av Banco Santander, en av världens största banker med huvudsäte i Madrid. I Sverige har banken 450 000 kunder och erbjuder sparkonton, privatlån, fordonsfinansiering, betal- och kreditkort och delbetalning i butik. Santander i Sverige har 380 medarbetare och huvudkontoret ligger i Stockholm.

Santander Consumer Bank är huvudsponsor av En Svensk Klassiker och det internationella Ski Classic-laget Team Santander.
www.santanderconsumer.se