Lennart Evrell tillträder VD-posten i Sapa den 1 juni

Den första juni tillträder Lennart Evrell (52) som ny VD och koncernchef i Sapa. Evrell ersätter Kåre Wetterberg. Evrell kommer närmast från en befattning som koncernchef för Munters, som är världsledande inom produkter och tjänster för fuktreglering. Evrell har suttit i Sapas styrelse mellan 2001 och 2006. Han är civilingenjör och civilekonom och har tidigare bakgrund från Asea, Atlas Copco och Sphinx Gustavsberg. För ytterligare information kontakta Gabriella Ekelund, Informationschef, telefon 08-459 59 62. Sapa är en internationell industrikoncern som utvecklar, tillverkar och marknadsför förädlade aluminiumprofiler, profilbaserade komponenter och system samt värmeväxlarband i aluminium. Sapa omsätter ca 14 miljarder kronor och har 8 200 anställda i bolag över hela Europa samt i USA och Kina. Företaget är en av Europas ledande tillverkare inom sitt område och kunderna återfinns i transport-, telekom-, verkstads- och byggnadsindustrin. Sapa ingår i norska Orkla som är noterat på Oslobörsen. Ytterligare information om Sapa finns på vår hemsida www.sapagroup.com

• Industri, tillverkning