Pressmeddelande -

Hela världen har lämnat konstförslag till Göteborg – nu kan göteborgarna rösta på vad som ska målas upp

Den 4 april utlyste färg- och sysselsättningsprojektet Sätt färg på Göteborg en konsttävling där hela välden bjöds in att delta. Hundratals tävlingsförslag har kommit in från världens alla hörn och nu ska göteborgare i hela världen rösta fram finalisterna vars konstverk kommer att målas upp i Göteborg.

Sedan tävlingen Gothenburg Art 21 öppnade har hundratals konstförslag kommit in från 38 länder. Av de inlämnade förslagen ska nu 21 finalister röstas fram där sedan de 12 bästa bidragen kommer att målas upp i Göteborg.

- Två vinnare kommer att bjudas in till Göteborg för att själva måla upp det vinnande bidraget, och ytterligare 10 kommer att få sitt konstverk uppmålat av arbetslösa ungdomar från vårt projekt. Därför uppmanar vi göteborgarna att delta i beslutet om vilken fantastisk målning som ska hamna utanför just deras fönster, säger Erling Zandfeld, projektchef på Sätt färg på Göteborg.

De vinnande konstverken kommer att målas upp i ett 21 km långt konststråk som löper från Kulturhuset Blå Stället i Angered, genom stadens centrum och ut till Röda Sten Konsthall vid Klippan. Projektet, världens längsta konstverk, planeras att stå färdigt till Göteborgs 400-årsjubileum år 2021. Allmänna Arvsfonden är huvudfinansiär av delprojektet 21 km konst.

Röstning sker på https://sattfargpa.se/gothenburgart21/ fram till och med den 3 juli.

Statistik från Gothenburg Art 21

Konstförslag från konstnärer i 38 länder från 5 världsdelar

- Engagerat över 4,5 miljoner människor runt om i världen

- Över 35 000 besök på tävlingssidan