Det blandas cocktails som aldrig förr i hemmabarerna runt om i landet - Mojito verkar vara favoriten

Cocktailtrenden stekhet - Högt tryck på drinkmixers i sommar

Att blanda goda och mer avancerade drinkar hemma är en trend som märkts tydligt de senaste två åren. Med släppta restriktioner och därmed öppnade barer kunde man tänka sig att marknaden för drinkmixers skulle vända neråt. Tillverkaren Saturnus i Malmö ser tvärt om en ökad efterfrågan för sina drinkmixers och har under året utökat sortimentet med ytterligare en smak och har ännu en på gång.

"Vi har planerat in en extra produktion nu innan sommaren för att möta efterfrågan. Det är jätteroligt att se att så många verkar tycka om våra drinkmixers" Säger Ludwig Liepe, kategorichef på Saturnus.

Saturnus har tillverkat drinkmixers i många år men gjorde nyligen om designen, något som lyft försäljningen. Serien Mixtales innehåller följande smaker: Grenadine, Lime, Mojito, Moscow Mule och Espressotini. Lime är ny för året och tanken är att släppa en ny smak så snart som möjligt. Att det skulle vara ett sådant tryck på drinkmixers med tanke på att barerna nu är öppna överraskade Saturnus en aning.

"Vi trodde inte att den positiva trenden vi sett på drinkmixers de senaste två åren skulle hålla i sig. Vår teori är att fler blandat cocktails hemma, fått upp ögonen för våra mixers och nu höjt ribban från att blanda enklare groggar till lite mer avancerade drinkar. Att man även kan blanda alkoholfria drinkar med våra mixers tror jag också är positivt." Forstätter Ludwig Liepe.

Inför Sommaren rekommenderar Ludwig några recept där flera kan blandas både med och utan alkohol.

Rosa Pantern:

3cl Vodka (Skippa Vodka för Alkoholfri)

2cl Grenadine

2cl Saturnus Coffe Syrup Vanilla

10cl mjölk

En skvätt grädde

Skaka i shaker och servera i cocktailglas

Garnera med några hallon

Hallonmojito

5st Hallon

Krossad is

3 cl Mixtales Mojitomix

3cl ljus rom (Skippa rom och addera 1cl mix för alkoholfri)

Blanda runt ingredienserna I glaset så att hallonen krossas

Toppa upp med Sodavatten

Garnera med lime och mynta

Gimlet

5cl Mixtales Lime

5cl Gin

Skaka i shaker med is och servera i cocktailglas

Garnera med lime

Tequila Sunrise:

2cl Tequila (Skippa Tequila för alkoholfritt)

3cl grenadine

Apelsinjuice

Blanda Tequila och apelsinjuice i ett glas

Häll försiktigt i grenadine så att du får en känsla av soluppgång i glaset

Margarita

2,5cl Tequila

1,5cl Triple Sec

2cl Mixtales Lime

Fukta glasets kanter med vatten eller limejuice. Häll salt på ett fat och snurra glaset i saltet.

Då får du en snygg saltrand som även ger sälta till din cocktail

Skaka ingredienserna i en shaker med is och servera i margaritaglas med saltad kant

Kontakt:

Ludwig.liepe@saturnus.se