1:a December är Glöggens Dag - 5 värmande glöggtips

1:a December är Glöggens Dag - 5 värmande glöggtips

1:a december är glöggens dag och firas bäst med en god glöggfika. Slå på julmusiken, duka fram lussebullarna och värm på glöggen. Nu låter vi julen skölja över oss hela vägen fram till julafton. Här följer fem tips på olika glöggsorter att fira in december med.

Glögg nummer 1

God Jul Glögg - Detta är en alkoholfri röd glögg och finns även som ekologisk. Kryddningen är mycket klassisk med kanel, kardemumma, nejlika och stjärnanis. Basen utgörs av en druvjuice, vilket ger en mildare glögg som brukar gå hem hos såväl barn som vuxna. Dessutom är detta en extra varm glögg då en krona per såld flaska går till Världens Barn. Så för er som vill välja glögg med hjärtat är detta ett utmärkt val!

Glögg nummer 2

Saturnus 1893 Röd - Här bjuds man på en alkoholfri glögg där visionen var en vinglögg utan alkohol. Detta har man lyckats med genom att använda ett spanskt avalkoholiserat rödvin. Detta vin är noga utvald då det redan har en viss kryddighet i sig och på så sätt utgör det ett perfekt glögg-vin. Kryddningen har balanserats för att skapa en fyllig och mustig glögg. En riktigt klassisk glögg som inte är för söt.

Glögg nummer 3

Glögg utan tillsatt socker, 2,2% - För dig som vill hålla ner på sockret kommer här ett bra alternativ. Klassisk kryddning men utan tillsatt socker gör detta till ett bra val i juletider. I flera års tid har denna glögg rankats högt i diverse tester och oftast får den utnämningen till bästa glögg när alternativen med låg sockerhalt ställs mot varandra. En glögg som är julig, och även rekommenderas till diabetiker.

Glögg nummer 4

Glöggkoncentrat med tomten - En riktigt smart glögg! Denna flaska på 50cl ger hela 1,5 liter färdig glögg. Man kan blanda den både med vatten eller vin, beroende av om man vill ha en glögg med eller utan alkohol. För den som ska ha många gäster över blir detta ett bra sätt att slippa bära hem en massa flaskor glögg. Även ur miljösynpunkt är detta en riktigt bra lösning då klimatpåverkan från frakter minskas dramatiskt när man köper koncentrat istället för drickfärdig glögg.

Glögg nummer 5

Saturnus Starkvinsglögg med fatlagrad sherry - Detta är en av årets stora glöggnyheter. Glöggmakarna tyckte att det saknades en starkvinsglögg som inte är för söt och som inte bränner för mycket i halsen när man dricker den. Det blev startskottet i tankeprocessen som resulterade i två tydliga vägval. Istället för att lyfta den sista sötman med socker valde man istället att jobba med söta smaker. Russin och fikon är en smakkombination som gifter sig väldigt väl och som samtidigt bidrar med fin sötma. Att öka sötman med smaker istället för bara socker ger en mer komplex och fyllig glögg. Det andra fokuset var att undvika den brännande känslan som annars kan uppstå i starkvinsglögg. Därför användes en ekfatslagrad sherry, vilken dessutom gifter sig med tonerna i den torkade frukten från fikon och russin. En glögg som redan hunnit bli bäst i test, trots att den bara funnits några veckor!

Nu firar vi glöggens dag!