Piratens Vodka är en Svensk Vodka med svensk sprit, svenskt vatten och svenskt hantverk från Saturnus

Malmös första destilleri släpper Vodka

Saturnus började destillera örter och kryddor på Stortorget i Malmö för snart 130 år sedan. Några flyttar via Gamla Väster och Lantmannagatan senare drivs destilleriet, nu i 5:e generationen, fortfarande i Malmö. Nu bygger man vidare på hyllningsserien till författaren Fritiof Nilsson Piratens minne och lanserar en Svensk Vodka. "Ett självklart val!", säger Ludwig Liepe, 5:e generationen i bolaget.

Stortorget Malmö, 1893. Apotekare Fritz Borg startar ett destilleri han döper till Saturnus i Apotek Fläkta Örns lokaler, samma plats som biografen spegeln ligger på idag. De första produkterna var olika spritprodukter samt glögg, som användes i olika medicinska sammanhang på den tiden. Den första större destilleringspannan från 1894 står fortfarande kvar hos Saturnus men slutade användas 1978. Dagens destilleringspanna är från 1930-talet.

Runt år 1920 infördes ett tillverkningsmonopol på sprit i Sverige, vilket innebar att Saturnus inte kunde sälja sina spritprodukter längre. Detta skulle dock komma att ändras och då var Saturnus redo. När Sverige gick med i EU revs lagen om tillverkningsmonopol upp och Saturnus var först i Sverige med att lansera en spritprodukt, en påsksnaps! Sedan var man även först i Sverige med gin och tidigt på bollen med vodka.

"Då var det betydligt svårare att nå ut jämfört med idag. Försäljningen på Systembolaget skedde över disk och det fanns inget bra sätt att marknadsföra produkterna som litet familjeföretag." Säger Edward Liepe, Ägare av och 4:e generationen Saturnus.

Monopolet till trots hade Saturnus fortsatt destillera men istället använt destillaten i glöggkoncentrat och essenser. Det gjorde att man hade stor kunskap kring att extrahera smaker ur naturliga råvaror. Saturnus blev därför en skicklig tillverkare av snaps och akvavit. En tidig produkt var Piratens Besk, döpt efter författaren Fritiof Nilsson Piraten som var god vän med Edward Liepes farmor och farfar.

"Inte sällan var Piraten på Saturnus och hälsade på min farfar som var VD. De lärde känna varandra när de pluggade i Lund och sen kom de att umgås en del först i Simrishamn och sedan i Malmö. När vi skulle ta fram en Besk kändes det därför helt rätt att hylla en gammal familjevän som har en tydlig koppling till Saturnus och det är kul att vi nu kan utöka Piraten-serien." Berättar Edward Liepe.

Efter Piratens Besk har lanseringar av både Piratens Bitter och Piratens Akvavit skett. Och nu är det dags för vodkan att ta plats.

"När vi skulle ta fram en Svensk Vodka var det ett självklart val att döpa den till Piratens Vodka. I sin enkelhet producerade Piraten mycket underhållande och välskrivna texter och det är precis den enkelheten vi ville uppnå i vodkan. Svensk sprit på svenskt vete som späds med svenskt vatten. Tillverkat i Sverige. I all sin enkelhet en välgjord hantverksvodka av mycket hög kvalitet." Säger Ludwig Liepe.

Piratens Vodka lanseras på Systembolaget den 2/5 i 10 butiker runt om i Skåne, samt på Systembolagets hemsida genom beställningssortimentet. Den första batchen består av 2800 flaskor. För varje såld flaska går en peng till Piratensällskapet, som varje år delar ut Piratenpriset och verkar för bevarandet av Fritiof Nilsson Piratens minne.

Piratens Vodka

Nummer: 37592