Årets Glögg från Saturnus - Frostbär! En vitvinsglögg med smak av havtorn och rönnbär, hantverksmässigt tillverkad i Malmö av ett familjeföretag i 5:e generationen.

Saturnus avslöjar - Detta blir årets glögg 2022

Årets Glögg från Saturnus: Frostbär!

Lagom till första frosten presenterar Saturnus Årets Glögg med smak av Frostbär. Årets stora smaksatta nyhet är en alkoholfri vitvinsglögg som kombinerar klassiska glöggsmaker med nordisk natur. Frostbär, med smak av havtorn och rönnbär kan drickas både varm och kall.

Havtorn och Rönnbär är två bär som smakar bäst om de skördas efter den första frosten. Därför är namnet Frostbär mycket passande för karaktären på årets glögg. Saturnus vision när man tog fram årets glögg var att presentera en grund på klassiska glöggsmaker, men med inspiration av naturens skafferi under årets kallare månader.

"Havtorn växer framför allt längs Sveriges kustremsor, och när bären väl mognar gäller det att hålla sig framme innan buskarna är tömda. Den fruktiga och syrliga smaken i havtorn passar mycket bra med det vita vinet och tonerna från kanel och kardemumma." berättar Ludwig Liepe, kategorichef, Saturnus.

"Utmaningen med rönnbär är att det är väldigt syrligt men tillsammans med glögg och havtorn blir det en riktig tillgång. Vi är oerhört nöjda över denna smakkombination, och hoppas vi kan bidra till mycket julmys med nära och kära." fortsätter Ludwig Liepe.

För att skapa en behaglig syra till den redan aprikossyrliga och aromatiska smaken av havtorn har glöggmakarna på Saturnus adderat rönnbär. Ett år med mycket rönnbär indikerar att det blir ett år med en kall vinter.

Saturnus glögg tillverkas från grunden i företagets fabrik i Malmö, av väl utvalda råvaror med en hantverkstradition som gått i arv i generationer. Familjeföretaget grundades 1893 och är idag Sveriges äldsta och största glöggproducent.

Kombinationen av det avalkoholiserade vinet, glöggkryddorna och bärens olika karaktärer gör att glöggen passar mycket bra till julens tilltugg såsom ostar och pepparkakor.

Att göra en vitvinsglögg öppnar också för att dricka glöggen både kall och varm. Den går också med fördel att använda i drinkar.

Årets glögg presenteras i en specialdesignad flaska om 50 cl och finns i dagligvaruhandeln över hela Sverige från och med slutet av oktober. Samtidigt får förra årets glöggsuccé Vintermojito göra come back även i år. Vintermojito sålde slut redan innan först advent i fjol, men i år lovar Saturnus en större produktion.

Rekommenderat cirkapris på Frostbär respektive Vintermojito är 35 kronor.