Ekologiska Skärgårdssnapsar

SATURNUS SKÄRGÅRDSSNAPSAR PRESENTERAR ÅRETS SMAKNYHET SAMT UPPDATERAD DESIGN

Inför Midsommar och sommarens firanden introducerar familjeföretaget Saturnus en helt ny snaps i det populära och smakfulla sortimentet av Skärgårdssnapsar. Samtidigt får fyra snapsar en uppdaterad design. Årets nyhet är inspirerad av Marstrand och är en mild snaps med lägre alkoholhalt samt fräschör från ängssyra och pomerans.

Saturnus uppgraderar sitt befintliga sortiment av ekologisk snaps. I Saturnus befintliga snaps-sortiment återfinns de populära och smakfulla Skärgårdssnapsarna, ett flytande hantverk inspirerade av Sveriges sommarpärlor.

För fyra år sedan adderade man Piratens Akvavit och Fjäderholmarnas Flädersnaps till denna kollektion och årets nyhet heter Marstrand - med ängssyra som är en ny och unik smaksättare i snaps. Som Sveriges största snapsproducent är Saturnus glada över att fortsätta med att introducera fler ekologiska produkter på marknaden. Dessutom får snapsarna Vinga, Brännö, Käringön och Sandhamn ny design på flaskan.

NYHET Marstrand

Årets snapsnyhet heter Marstrand och är en mild snaps med lägre alkoholhalt (32 % vol.) som med sin friskhet också ger fyllighet och elegans att passa till många olika maträtter samt desserter. Marstrand har balanserad sötma, med smak av ängssyra, pors, pomeransskal, fänkål, älgört och kryddnejlika.

Skärgårdssnapsar finns i Systembolagets ordinarie sortiment som 10-pack bestående 10 flaskor à 50 ml och kostar 249 kr. Skärgårdssnapsar är med sitt 10-pack både enkla att servera och dela.

De snapsar som inkluderas i 10-packet är: Brännö (johannesört), Sandhamn (pors), Käringön (svarta vinbär), Piraten (kummin, dill, sherry), Utö (fläder, citron), Marstrand (fänkål, pomerans, ängssyra), Vinga (fänkål, anis), Fjäderholmarna (fläder), Saltö (kummin, fänkål, pors) och Grinda (dill).

Marstrand

Längst ut i väster, där skärgården slutar och havet tar vid ligger det historiska seglar- och badsamhället Marstrand som nu också är en mild snaps som kan tilltala mindre vana snapsdrickare. Med sin friskhet av citrus och ängssyra fast ändå med tillräcklig fyllighet och elegans passar Marstrand till många rätter.

Ekologisk fänkål, älgört och pomeransskal destilleras var för sig i en destillationspanna av koppar. Macerat av kryddnejlika, ängssyra blandas med kryddestillaten för att få fram en riktigt god snaps. Slutligen kryddas akvaviten varsamt med handplockad halländsk pors.

Med frisk smak och låg alkoholhalt gör den sig bra under solen.

Vinga Akvavit

Denna fyr i Göteborgs skärgård lyser upp vägen för goda smakkombinationer. Detta är en behaglig akvavit med lakritstoner från anis och fänkål med inslag av dill. Paras gärna till skaldjursplatån, löjrom, kräftor och gravad lax.

Brännö

Brännö är inte bara dans på bryggan, det är också en vackert gyllene snaps. Den handplockade Johannesörten ger Brännö sin fina röda ton och bidrar till att snapsen lockar fram alla goda smaker i det exklusiva skaldjursbordet, räkor, havskräftor, blåmusslor och hummer.

Käringön

En liten flaska sommar med inspiration från Käringön, den lilla paradisön på västkusten. Solmogna svarta vinbär skapar den mjuka, fylliga smaken men också den djupa livliga färgen. Käringön är inte lyckad till sill. Passar bra till vilt som älg och rådjur. Förträfflig till söta desserter med choklad. Över is blir den en god aperitif och kan med fördel användas i drinkar.

Sandhamn

Här längst ut i Stockholms skärgård trivs både sommargäster och seglare. Sandhamns tydliga ton av pors trivs utmärkt med nystekt fisk, gärna strömming. En klassiker på det svenska smörgåsbordet samt idealiskt komplementet till ost, både mögelostar och hårdostar samt chokladdesserter.

Utö

Utö är en välbalanserad mild snaps med smak av fläder och citron. Utö tar fram det bästa hos räkor, havskräftor, nyfångad strömming, löjrom och färsk sparris. Den gör sig bra på grillfesten med grillad fisk och ljust kött, eller som bas i en solig cocktail.

Fjäderholmarna

Många huvudstadsbesökare passar på att ta en båttur till stadens närmaste skärgårdsparadis. Men Fjäderholmarna är inte bara en mysig ö, det är också en somrig, fyllig snaps med frisk fläderkaratär. Väl kyld lämpar sig förträffligt till milda sillinläggningar, vit sparris, skaldjur och lättare kötträtter. Den kan drickas som aperitif med en isbit i eller som drink tillsammans med bubbel.

Grinda Dillakvavit

En pigg skärgårdssnaps med smak av dill och lätta citrustoner. Den lätt krispiga och distinkta dillsmaken utgör en perfekt match ihop med havets skafferi. Servera gärna lätt kyld till löjrom, fiskrätter och skaldjur, t ex nykokta kräftor och färsk krabba.

Saltö Akvavit

Denna snaps är namngiven efter en liten vacker, vindpinad ö i norra Bohusläns skärgård. Kryddningen är kummin och fänkål samt handplockad pors. Smaker som passar perfekt till sill (Löksill, Brännvinsill, Senapssill, Skärgårdssill och Lingonsill), skaldjur, rökt lax och lagrade ostar.

Piratens Akvavit

Piratens Akvavit är kryddad med kummin, dill och ekfatslagrad sherry. Den lyfter fram det bästa hos smakfull mat som sill, Janssons frestelse och vällagrade ostar. Inspirationen till snapsen är hämtad från Österlen-legenden Fritiof Nilsson Piraten, själv en kryddstark personlighet och Sveriges mästare i skrönor.