Sveriges äldsta glöggproducent får toppbetyg i årets sortiment på Systembolaget

Saturnus Vinglögg gör nu entré på Systembolaget. Glöggen fick högsta totalpoäng i
Systembolagets glöggprovning i år: 25 poäng av 25 möjliga.

Grunden för vinglöggen är Saturnus klassiska originalrecept med en kryddblandning av kanel,
nejlika, kardemumma, ingefära och pomerans. Detta kombineras med ett spanskt rödvin med tempranillo och garnacha, som är lite fylligare och passar perfekt i glögg.

– Vi gör egna destillat och extraktioner på glöggkryddor, russin och plommon här i fabriken,
men kan ändå erbjuda den här fina vinglöggen till ett fantastiskt konkurrenskraftigt pris. 49 kronor flaskan är egentligen alldeles för billigt med tanke på produktens höga kvalitet, säger Fredrik Lamorell, marknadschef på Saturnus.

Att den smakar gott verifieras också av Systembolagets eget test. Där fick Saturnus Vinglögg 25 poäng av 25 möjliga.

Den svenska glöggen

Saturnus är Sveriges äldsta och största glöggproducent. Hela produktionsprocessen – från
mottagning av kryddorna och utvinning av smakämnena i dem, till produktion, buteljering och förpackning av flaskorna – äger rum i fabriken i Malmö.

– Förutom vinet gör vi allt själva här i fabriken, understryker Louise Ahlander, produktchef på
Saturnus. Därmed kan vi garantera högsta kvalitet och att produkterna innehåller naturliga råvaror. Som ett familjeföretag i fjärde generationen är vi naturligtvis angelägna om att fullfölja den tradition som grundlades av apotekaren Fritz Borg när han bildade Saturnus redan 1893.

För mer information och produktprover, kontakta:

Fredrik Lamorell, marknadschef, Saturnus

Telefon: 0708-84 90 05, e-post: fredrik.lamorell@saturnus.se