Ökning av treårig bindningstid

Under oktober valde 76 procent kortast möjlig bindningstid på sina nya bostadslån, vilket är en liten minskning sedan september då andelen var 78 procent. En förflyttning har skett mot att fler väljer bindningstid på tre år, framför allt villaköpare.

Majoriteten av alla nya bolånetagare fortsätter att välja kortast möjlig bindningstid

76 procent av SBAB:s nya bolånekunder valde kortast möjlig bindningstid på sina bolån under oktober.

Övriga bindningstider i oktober

I oktober (september inom parentes) valde 4 (5) procent ettårig bindningstid och 3 (4) procent tvåårig bindningstid. 11 (5) procent av de som tecknade nya bolån valde treårig bindningstid. I oktober valde 5 (7) procent av SBAB:s nya bolånetagare att binda bolånet på fem år.

- Jämfört med genomsnittet för hela förra året är det fler som väljer rörlig ränta. Den ökning som noteras mellan september och oktober på treårig bindningstid kan förmodligen kopplas till SBAB:s räntesänkning på bolån med tre års bindningstid, säger Claudia Wörmann, boendeekonom på SBAB.

8 procent av de som tecknade nya bostadslån för köp av en bostadsrätt valde bindningstid på 3 år. Motsvarande siffra var 14 procent för de som köpte en villa.

- Jag vill inte dra för långtgående slutsatser utifrån en enskild månad, men jag konstaterar att fler villaköpare än bostadsrättsköpare valde tre års bindningstid. Förutom låg ränta på denna bindningstid, så påverkas förmodligen valet av hur länge man tror att man ska bo i sin bostad. Den genomsnittliga innehavstiden för villor ligger runt 30 år eller drygt tre gånger den för bostadsrätter, säger Claudia Wörmann.

Nyutlåning till privatkunder, procentuell fördelning på bindningstider

Bindningstid 2017 2018 2019 Augusti Sept Oktober
3 månader 66 75 70 80 78 76
1–4 år 33 23 28 16 15 19
5–10 år 1 1 4 6 7 5
Totalt 100 100 100 100 100 100

Procenttalen har avrundats och summerar därför inte alltid till 100. Statistiken för senaste månaden är preliminär.

• sbab
  • sbab bank
  • claudia wörmann
  • boendeekonomi
  • boendeekonom

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Sedan 2016 är Booli en del av SBAB. Antal bolånekunder uppgår till 283 000 och 365 000 privatpersoner har sparkonto (per den 30 juni 2020). Antal medarbetare (FTE) är 743. SBAB bidrar till bättre boende och boendeekonomi. SBAB prioriterar fyra av FN:s globala hållbarhetsmål (8, 11, 12 och 13) inom ramen för Agenda 2030. Målen utgör en integrerad del av SBAB:s hållbara styrmodell och dagliga arbete. Läs mer på: sbab.se, booli.se, facebook.com/sbabbank, twitter.com/sbabbank, linkedin.com/company/sbab-bank.

Claudia Wörmann

Boendeekonom 0709906814