Coop, Åhléns och Ålandsbanken nominerade inom hållbarhet

I januari 2017 valde företaget bakom Sustainable Brand Index, SB Insight, ut 10 företag som under 2016 startat eller breddat specifika insatser inom hållbarhet och framförallt hållbart varumärkesbyggande. Av dessa 10 återstår nu 3 stycken – de som bedöms uppfylla prisets kriterier på bästa sätt: Coop, Åhléns och Ålandsbanken.

Det grundläggande och tyngsta kriteriet är att insatsen skall präglas av nytänkande och innovation med ett fokus på framtiden. Utöver detta skall följande fyra kriterier uppfyllas:

1. Företaget i fråga har vågat testa något nytt samt utmana befintliga normer och sätt att göra affärer i sin bransch.

2. Företaget i fråga har lyckats sätta ett tydligt fokus på sitt hållbarhetsarbete.

3. Insatsen i fråga har engagerat konsumenterna och fått dem att ändra sitt beteende, alternativt forma ett helt nytt beteende.

4. Insatsen har skapat potentiellt varaktig förändring för både företaget och konsumenterna.

Slutgiltigt nominerade 2016 är följande företag och insatser:

1. Åhléns - "Bryt klädmaktsordningen". Åhléns kampanj belyste normer och ideal som behöver brytas.

2. Ålandsbanken - "Östersjökortet". Ålandsbankens nya Mastercard räknar på användarens koldioxidutsläpp.

3. Coop - "Nya vardagsmaten". Coops kampanj adresserade problematiken med vårt köttätande.

Vinnare & prisutdelning

Vinnaren kommer att utses och få motta sitt diplom på den årliga prisutdelningen Sustainable Brand Index 2017. Det sker den 30 mars kl.16.00 på Musikaliska i Stockholm.