MAX Sveriges mest hållbara snabbmatsrestaurang

Svenska folket har utsett hamburgerkedjan MAX till Sveriges mest hållbara snabbmatsrestaurang i Sustainable Brand Index 2016. Branschen i sig hamnade totalt på plats 13 av 21.

MAX fick totalt sett plats 21 i studien och har tagit hem segern i branschen sex år i rad framför storkonkurrenten McDonald´s, som kom långt efter MAX på plats 77 i hela undersökningen. Sämst i branschen blev 7-eleven som hamnade på plats 208 totalt.

Varumärkesundersökningen Sustainable Brand Index listar för sjätte året i rad Sveriges mest hållbara varumärken. Tillfrågade i undersökningen är ett riksrepresentativt urval av 10 000 konsumenter som har bedömt hur Sveriges 265 största varumärken presterar inom miljöansvar och socialt ansvarstagande.

Under onsdagskvällen bjöd Sustainable Brand Insight in 200 VD:ar, marknadschefer och hållbarhetschefer för att dela ut priser till rankingens vinnare på Atelier i Stockholm. Segrarna totalt sett i studien blev Apoteket i Sverige, Stormberg i Norge, Coop i Danmark och Valio i Finland.

TOPP 10 SNABBMATSRESTAURANGER

1. MAX