Nu lanceres Sustainable Brand Index i Danmark

Varemærkeundersøgelsen Sustainable Brand Index™, som hvert år kårer Sveriges mest bæredygtige varemærker, bliver størst i Norden og gennemføres i 2013 også i Danmark. Det første resultat publiceres i maj.

Undersøgelsen Sustainable Brand Index™ startedes i efteråret 2010 med det formål at blive en målestok for virksomheder, der tager spørgsmålet om bæredygtighed alvorligt. Siden da har undersøgelsen indtaget pladsen som Sveriges – og nu altså Nordens – største varemærkeundersøgelse inden for bæredygtighed.

I 2013 interviewes i alt 18.000 forbrugere om, hvad de mener om de 450 førende forbrugervaremærker i Sverige, Norge, Danmark og Finland ud fra miljøansvar og socialt ansvar. Forbrugerne skal desuden besvare spørgsmål omkring deres egen adfærd i forskellige situationer.

– I Sverige har bæredygtighedsspørgsmål været en selvfølge i de seneste år, og vi ser nu, hvordan denne tendens har bredt sig til vores nabolande. Virksomhederne bliver stadigt mere bevidste om, hvordan dette kan styrke deres eget varemærke, siger Erik Hedén, som har ansvaret for undersøgelsen i virksomheden Sustainable Brand Insight.

Også forbrugernes holdninger er under forandring, mener Erik:

- Vi kan se i årets undersøgelse, at forbrugerne stiller stadigt større krav til virksomhederne og deres sociale og miljømæssige ansvar. Dette bidrager igen stærkt til deres helhedsbillede af varemærket.

Resultatet for det danske marked præsenteres den 6. maj i forbindelse med den årlige prisuddeling i Stockholm.

Kontakt:
Senior Partner