Nyt Sustainable Brand Index lanseerataan Suomessa

Tuotemerkkitutkimuksesta Sustainable Brand Index™, joka kruunaa vuosittain Ruotsin kestävimmät tuotemerkit, tulee suurin pohjoismaissa ja se toteutetaan vuonna 2013 myös Suomessa. Ensimmäiset tulokset julkistetaan toukokuussa.

Sustainable Brand Index™ -tutkimus käynnistettiin syksyllä 2010 ja sen tarkoituksena toimia sellaisten yritysten mittapuuna, jotka ottavat kestävyyskysymykset tosissaan. Sen jälkeen tutkimus on noussut Ruotsin ja nyt myös Pohjolan suurimmaksi kestävyyttä mittaavaksi tuotemerkkitutkimukseksi.

Vuonna 2013 haastatellaan yhteensä 18 000 kuluttajaa heidän mielipiteistään 450 johtavasta kuluttajatuotemerkistä Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja Suomessa ympäristövastuun ja sosiaalisen vastuun suhteen. Kuluttajat saavat lisäksi vastata omaa käyttäytymistään eri tilanteissa koskeviin kysymyksiin.

– Ruotsissa kestävyyskysymykset ovat olleet itsestään selviä viime vuosina ja näemme nyt miten tämä trendi on levinnyt myös naapurimaihimme. Yritykset tulevat yhä tietoisemmiksi siitä kuinka tämä voi vahvistaa heidän omaa tuotemerkkiään, sanoo Erik Hedén, joka vastaa Sustainable Brand Insight -yrityksen tutkimuksesta.

Erikin mielestä myös kuluttajien asenteet muuttuvat:

– Näemme tämän vuoden tutkimuksessa, että kuluttajat asettavat yhä suurempia vaatimuksia yrityksille ja niiden sosiaaliselle ja ympäristövastuulle. Tämä vuorostaan vahvistaa heidän kokonaiskuvaansa tuotemerkistä.

Suomen markkinoiden tulokset esitellään 6. toukokuuta vuosittaisen palkintojenjaon yhteydessä Tukholmassa.

Pistoke
Senior Partner