Saltå Kvarn klättrar från andra till första plats och blir Sveriges mest hållbara varumärke

Svenska folket har utsett Saltå Kvarn till “Sveriges mest hållbara varumärke” i undersökningen Sustainable Brand IndexTM 2015. 2014 var Saltå Kvarn för första gången med i undersökning och hamnade då på en andra plats bakom Lantmännen. I år går de alltså om och tar över förstaplatsen.

"Det är inspirerande att se att konsumenterna uppfattar och uppskattar vårt hållbarhetsarbete, som alltid har genomsyrat allt vi gör. Uppenbarligen är det så att konsekvent och konkret handling belönas av konsumenterna. Intressant är också att Saltå Kvarn rankas högre än andra betydligt större varumärken med hållbarhetsprofil, trots att vi dessutom inte alls använder konventionell reklam för att kommunicera vår hållbarhetsinriktning" säger Saltå Kvarns vd Johan Ununger

Varumärkesundersökningen Sustainable Brand Index™ listar för femte året i rad Sveriges mest hållbara varumärken. Tillfrågade i undersökningen är ett riksrepresentativt urval av 9500 konsumenter som har bedömt hur Sveriges 253 största varumärken presterar inom miljöansvar och socialt ansvarstagande. Totalt sett anser alltså svenska konsumenter att Saltå Kvarn är bäst på hållbarhet.

“Saltå Kvarn är företag som jobbar med hållbarhet från grunden i alla aspekter av sin verksamhet. De har skapat ett varumärke som attraherar den dedikerade konsumenten som vill vara säker på att företag och deras produkter uppfyller vad de lovar. Då många konsumenter har en stark kärlek till varumärket är det inte förvånande att de tar över första platsen i år.”, säger Erik Hedén, Managing Director på Sustainable Brand Insight, företaget bakom studien.

Förra årets etta, Lantmännen, sjunker till en tredjeplats medan Coop, förra årets trea, tar över andraplatsen. Bottenplaceringen tillföll Ryanair för tredje året i rad.

Under måndagskvällen bjöd Sustainable Brand Insight in 200 VD:ar, marknadschefer och hållbarhetschefer för att dela ut priser till rankingens vinnare på Nalen i Stockholm. Segrarna i övriga nordiska länder blev Stormberg i Norge, Irma i Danmark och Valio i Finland.