Skanska rankas som mest hållbart av storbolagen

Skanska har utsetts till det mest hållbara företaget på marknaden i studien Sustainable Brand Index Business to Business. Studien har undersökt vad exekutiva beslutsfattare på de största företagen med bas i Sverige tycker om aktörer i nio olika branscher. Skanska vinner före konkurrenten NCC samt lastbilstillverkaren Scania.

Byggbranschen presterar överlag bra inom hållbarhet och utöver Skanska och NCC återfinns JM och Peab på topp 10 i studien. Ingen aktör kommer dock i närheten av Skanska som vinner med god marginal.

-Det är en viktig bekräftelse på att beslutsfattare väger in hållbarhetsaspekter. Hållbarhet är högt upp på Skanskas agenda men resan har bara börjat. Därför är det glädjande att flera byggbolag rankas högt. Det sporrar oss att fortsätta driva utvecklingen framåt för att behålla vår som position som branschledande, säger Lena Hök, Senior Vice President Green & Community Investment på Skanska AB.

Andra branschledare i studien är Scania (industri & tillverkning), E.ON (el), DHL (logistik), Preem (drivmedel), Stena Recycling (avfallshantering), Vasakronan (fastighet), Swedbank (bank) och Ericsson (IT & teknik). På sista plats i studien hamnar fastighetsbolaget Pandox.

Sustainable Brand Index är Nordens största studie om hållbarhet. 2017 är första året som den inte bara genomförs bland konsumenter utan även beslutsfattare. Målgruppen är exekutiva beslutsfattare på företag med över 400 miljoner kronor i omsättning. Studien genomfördes under april-juni 2017 och totalt intervjuades 626 beslutsfattare om 74 varumärken.

Fullständig ranking 2017

1 SkanskaBranschvinnare