Koleravaccin räddar deras liv - och din semester

Tack vare att resenärer i västvärlden betalar för koleravaccin kan Crucell SBL Vaccines fortsätta att stödja internationella hjälporganisationer i deras arbete mot kolera. Just nu massvaccineras invånarna på den afrikanska ön Zanzibar mot kolera. Svenska resenärer räddar semestern med koleravaccin, i utvecklingsländer kan det rädda liv.

För svenska turister utomlands kan kolerabakterien förstöra värdefulla resdagar om vi smittas. Men kolera är inte bara ett problem för resenärer utan en livshotande sjukdom för befolkningen i många länder i Asien, Afrika och Sydamerika. Med kampanjen One World One Vaccine vill Crucell SBL Vaccines visa att koleravaccinet Dukoral är viktigt både som resevaccin och som livräddande vaccin i utvecklingsländer.

Internationellt samarbete
Crucell SBL Vaccines samarbetar sedan 1990-talet med flera internationella hjälporganisationer som Världshälsoorganisationen (WHO), Unicef och International Vaccine Institute (IVI). Dukoral är det enda koleravaccinet i världen som är kvalificerat för användning av WHO och all tillverkning sker i Sverige.

Crucell SBL Vaccines bistår genom att tillhandahålla stora mängder vaccin, ofta vid kort varsel. Distributionen av koleravaccin görs av hjälporganisationerna och olika lokala aktörer.

Samarbetet sker både vid katastrofer och i planerade insatser. När Burma drabbades av en cyklon i maj 2008, omdirigerade Crucell SBL Vaccines all sin produktion av Dukoral för att tillverka de 137000 doser som behövdes akut till insatsen. För närvarande pågår en insats av WHO i syfte att vaccinera invånare på ön Zanzibar. Ön drabbas årligen av återkommande koleraepidemier.

Resenären bidrar
I april startar Crucell SBL Vaccines informationskampanjen One World One Vaccine på vaccinationsmottagningar runt om i landet. Syftet är att ge svenska resenärer information om företagets internationella hjälparbete.

- Vi vill visa att svenska resenärer indirekt bidrar när de vaccinerar sig, att de gör koleravaccinationer i utvecklingsländer möjliga, säger Marianne Sidenmark, nordisk produktchef för Dukoral.

- För företagets personal och dess kunder är det värdefullt att hitta ett sammanhang som de känner för. Vetskapen om att de gör nytta även utanför Sverige kan stärka personalens engagemang och få dem att känna stolthet över sitt företag, säger Magnus Fredriksson, kommunikationsforskare vid JMG på Göteborgs Universitet.

För mer information kontakta:
Marianne Sidenmark, nordisk produktchef Dukoral
Crucell SBL Vaccines, +46 8 735 10 98, +46735 58 10 98

Högupplösta pressbilder:

SBL Vaccin är ett vaccinföretag som utvecklar, tillverkar, marknadsför och distribuerar vacciner och nischläkemedel. Sedan 2006 ingår SBL Vaccin i den holländska bioteknikkoncernen Crucell.

www.dukoral.se

• drickvaccin