Nyheter på BLU-RAY, DVD och DIGITALT från Scanbox Entertainment i augusti

I augustisläppet från Scanbox Entertainment erbjuds allt från drama, komedier till animation och dokumentärer. Redan på måndag släpps den kritikerrosade isländska filmen, BLAND MÄN OCH FÅR (RAMS), en film om två stolta bröders kärlek till sina får. Filmen vann det prestigefyllda "Un Certain Regard" vid filmfestivalen i Cannes 2015. RATCHET & CLANK är en animerad film baserad på det mycket populära PlayStation-spelet med samma namn. Filmen följer den udda hjälteduon som går samman för att stoppa den onde Ordföranden Drek från att förgöra alla planeter i Solanagalaxen. Den Oscarvinnande regissören och provokatören Michael Moore är tillbaka med dokumentären WHERE TO INVADE NEXT, där han besöker ett antal länder för att undersöka vad USA kan lära av dem. I slutet av augusti släpps det intensiva dramat EYE IN THE SKY med bland andra Helen Mirren, Aaron Paul (Breaking Bad), den nyligen bortgångne Alan Rickman och Barkhad Abdi (Captain Phillips) på rollistan. Filmen följer överste Katherine Powell som leder ett hemligt drönaruppdrag där målet är att stoppa en terroristgrupp som gömmer sig i Nairobi.

________________________________________________________________________________________________

BLAND MÄN OCH FÅR (RAMS)

I en avlägsen isländsk jordbruksdal lever två bröder som grannar – och bittra fiender. Bägge är fårbönder och varje år tävlar de mot varandra om att vinna det ärofulla första priset för bästa bagge. I över 40 år har de vägrat att tala med varandra. Men så händer det som inte får hända; ett får misstänks ha drabbats av en fruktad fårsjukdom. Efter åratal av krig dem emellan, tvingas bröderna nu att börja samarbeta för att rädda sina hem och djur. De är helt överens om vad som måste göras, även om det innebär att bryta mot lagen.

Bland män och får är Islands officiella Oscarsbidrag och belönades med förstapriset i kategorin Un certain regard vid filmfestivalen i Cannes 2015. Den är numera också den näst mest framgångsrika isländska filmen någonsin i Sverige, efter ”Korpen flyger” från 1984.

Regi: Grímur Hákonarson

I rollerna: Sigurður Sigurjónsson, Theodór Júlíusson, Charlotte Bøving, Jon Benonysson

Genre: DRAMA

Spellängd: 93 min

Lämplig från: 15 år

BLAND MÄN OCH FÅR (RAMS) släpps på dvd, blu-ray och digitalt den 8 augusti.

Trailer och högupplöst material finns här.

WHERE TO INVADE NEXT

USA:s främste politiske provokatör är tillbaka. Michael Moores nya dokumentär Where to invade next är en underhållande och omstörtande komedi där den Oscarsbelönade regissören undersöker vad USA kan lära sig av andra länder. Hur han tar reda på det? Jo, genom att ”invadera” dem och ”stjäla” deras smartaste idéer för att sedan föra tillbaka dem till USA.

Med kultförklarade succéer som Bowling for Columbine och Farenheit 9/11 i bagaget, kommer Moore nu med sin första film på över sex år. Where to invade next är en ögonöppnande och humoristisk jakt på den amerikanska drömmen.

Regi: Michael Moore

I rollerna: Krista Kiuru, Michael Moore, Tim Walker

Genre: DOKUMENTÄR

Spellängd: 110 min

Lämplig från: 15 år

WHERE TO INVADE NEXT släpps på dvd, blu-ray och digitalt den 15 augusti.

Trailer och högupplöst material finns här.

RATCHET & CLANK

Ratchet & Clank berättar historien om två osannolika hjältar och deras kamp för att stoppa en avskyvärd rymdvarelse vid namn Ordförande Drek från att förgöra alla planeter i Solana-galaxen. Ratchet är den sista av sitt slag - en dumdristig "Lombax" som har vuxit upp ensam på en öde planet utan någon familj. Clank är en minirobot med mer hjärna än muskler. När de stöter på ett farligt vapen som kan förstöra hela planeter, måste de slå sig samman med ett team av färgstarka hjältar, ”galaxens väktare” för att rädda galaxen. Längs vägen får de lära sig om hjältemod, vänskap och vikten av att upptäcka sin egen identitet. ***BÅDE MED SVENSKA TAL OCH ORIGINALVERSION MED SVENSK TEXT.

Regi: Jericca Cleland, Kevin Munroe

I rollerna: James Taylor, David Kaye, Jim Ward, Bella Thorne

Genre: ANIMATION, ACTION, ÄVENTYR

Spellängd: 94 min

Lämplig från: 7 år

RATCHET & CLANK släpps på dvd, blu-ray och digitalt den 15 augusti.

Trailer och högupplöst material finns här.

EYE IN THE SKY

Överste Katherine Powell leder ett hemligt drönaruppdrag för att fånga en terroristgrupp som gömmer sig i Nairobi, Kenya. När hon och hennes team upptäcker att de planerar att utföra en självmordsattack, ändras ordern snabbt från "tillfångata" till "döda". Precis när man ska inleda attacken upptäcker piloten en lekande nioårig flicka intill huset, och man ställs inför ett svårt val.

Regi: Gavin Hood

I rollerna: Helen Mirren, Aaron Paul, Alan Rickman, Barkhad Abdi

Genre: DRAMA, THRILLER, KRIG

Spellängd: 102 min

Lämplig från: 15 år

EYE IN THE SKY släpps på dvd, blu-ray och digitalt den 22 augusti.

Trailer och högupplöst material finns här.

Inloggning till pressida (film/presse).

För önskemål om recensionsexemplar och utlottningar, kontakta Katrine Konyher:

KatrineK@scanbox.com