​Alicia Vikander öppnar San Sebastiáns filmfestival i Wim Wenders drama Submergence idag

Idag öppnar Wim Wenders film Submergence årets upplaga av filmfestivalen i San Sebastián. Det innebär Europapremiär inom tävlan för dramat med Alicia Vikander och James McAvoy. Milad Alamis svensk-danska psykologiska drama Charmøren inleder festivalens New Directors-sektion. Övriga Scanbox-filmer i San Sebastián är Lynne Ramsays You Were Never Really Here med Joaquin Phoenix, Sean Bakers The Florida Project med Willem Dafoe och The Leisure Seeker med Helen Mirren och Donald Sutherland. Samtliga får svensk biopremiär 2018.

I Wim Wenders nya film Submergence spelar Alicia Vikander och James McAvoy Danielle och James, som blir häftigt förälskade när de möts i Normandie. Danielle forskar i biomekanik, James är hemlig agent på jakt efter självmordsbombare. När de skilts åt tillfångatas James av jihadister, och kan inte nå Danielle som befinner sig i havsdjupet för sin forskning. Submergence öppnar årets upplaga av filmfestivalen i San Sebastián. Den tävlar om Guldsnäckan samt övriga priser i den officiella sektionen, som bedöms av festivaljuryn med John Malkovich i spetsen.

Regissören Milad Alami föddes i Iran, växte upp i Sverige och bor numera i Danmark, där han gjort långfilmsdebuten Charmøren som öppnar samt tävlar i festivalsektionen New Directors. Här möter vi iraniern Esmail (Ardalan Esmaili), desperat på jakt efter någon kvinna som kan säkra att han får stanna i Danmark. När tiden nästan är ute blir Esmail förälskad, varpå hans förflutna hinner ikapp honom. Charmøren är en svensk-dansk samproduktion.

Scanbox övriga kommande filmer på festivalen visas i sektionen Pearls. Lynne Ramsay vann manuspriset och Joaquin Phoenix skådespelarpriset i Cannes för dramathrillern You Were Never Really Here. Phoenix gestaltar krigsveteranen och före detta FBI-agenten Joe som på uppdrag av anhöriga letar rätt på saknade personer, ofta barn som utnyttjas sexuellt. Helen Mirren och Donald Sutherland spelar i Michael Zadoorians dramakomedi The Leisure Seeker ett äldre par som rymmer och ger sig ut på en nostalgisk roadtrip genom USA i husbil.

Sean Baker fick uppmärksamhet i Cannes för The Florida Project som skildrar upptågsrika sexåringen Moonees (Brooklynn Prince) tillvaro på budgethotellet The Magic Castle, där hon bor med sin rebelliska mamma Halley (Bria Vinaite). Bland människorna i Monees omgivning finns hotellchefen Bobby (Willem Dafoe), som har ett varmt hjärta under en bister fasad.

Samtliga Scanboxfilmer som visas i San Sebastián får svensk biopremiär under 2018. För mer information kontakta monah@scanbox.com.