EN FAMILJ - AUGUST: OSAGE COUNTY

Meryl Streep och Julia Roberts drabbar samman i filmatiseringen av Tracy Letts prisbelönta pjäs

EN FAMILJ - August: Osage County.

Flerfaldigt Oscarsvinnande Meryl Streep, spelar rollen som Violet Weston, en pillerknaprande matriark i en av Söderns mest dysfunktionella familjer. Filmen börjar på natten då Violets man sedan 30 år, Beverly, mystiskt försvinner utan ett spår. Beverlys försvinnande får parets tre döttrar (Julia Roberts, Juliette Lewis, Julianne Nicholson) att återvända till sitt barndomshem tillsammans med sina familjer, för att trösta sin mor och hjälpa till att ta reda på vad som hände deras far. Som i de flesta familjer tar hemmet fram det bästa och värsta ur alla, medan döttrarna faller tillbaka in i sina gamla roller i den oförlåtliga familjehierarkin - mitt i den stekheta augustivärmen.

Tracy Letts Pulitzer Prize-vinnande pjäs med samma namn hade urpremiär 2007 på Chicagos legendariska Steppenwolf Theatre och har sedan dess spelat för utsålda hus på såväl Broadway som på National Theatre i London. 2008 vann den fem Tony Awards för bland annat Bästa pjäs. 2010 sattes pjäsen upp på Dramaten i regi av Stefan Larsson med bland andra Marie Göranzon, Börje Ahlstedt, Ingela Olsson, Jan Malmsjö och Livia Millhagen i rollerna.

Filmen, som är regisserad av John Wells (The Company Men) och producerad av George Clooney, har nominerats till två Oscar. Meryl Streep är nominerad för bästa kvinnliga huvudroll och Julia Roberts är nominerad för bästa kvinnliga biroll.

SE TRAILER

Originaltitel: August: Osage County
Regi: John Wells
I rollerna: Meryl Streep, Julia Roberts, Chris Cooper, Ewan McGregor, Margo Martindale, Sam Shepard, Julianne Nicholson, Juliette Lewis, Abigail Breslin, Benedict Cumberbatch, Dermot Mulroney.
Genre: Drama
Speltid: 119 min
Svensk biopremiär 28 februari 2014.

Scanbox Entertainment är ett framstående nordiskt underhållningsbolag med kontor i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Sedan företaget grundades 1980 har det gått från att vara en dansk videodistributör till att bli Nordens tredje största film- och underhållningsbolag.