Julia Roberts angriper Meryl Streep

”Det skulle ju göras” berättar Julia Roberts om inspelningen av En Familj där Hollywoods största filmdivor drabbar samman i ett häftigt slagsmål.

De tillhör Hollywoods absoluta elit - Meryl Streep och Julia Roberts, men de har inte medverkat i samma film förrän nu och är båda nominerade till en Oscar för sin prestation. Streep och Roberts spelar mor och dotter i En familj som bygger på Tracy Letts Pulitzervinnande pjäs August: Osage County.

Julia Roberts spelar Barbara, den äldsta dottern i Westonfamiljen som styrs av den cancersjuka och pillerknaprande matriarken Violet, som spelas av Meryl Streep. Den Oscarvinnande mor- och dotterduon lever ut flera sammandrabbningar av episka dimensioner på den vita duken och vid en avgörande tidpunkt försöker Barbara strypa sin sjuka men skoningslösa mamma. Spydigheterna levereras i sanningens namn och skeletten väller ut ur garderoben.

Roberts avslöjade i en intervju med Broadway.com att strypningsförsöket av hennes idol i den mycket dramatiska scenen var en tuff uppgift , men inte så tuff att den var en omöjlig: "Hon är den jag drömmer om att strypa!" förklarar en leende Roberts och fortsätter : "Jag älskar Meryl. Det var svårt att göra det och jag fick dåligt samvete". Och som den professionella skådespelerska Roberts är, tillägger hon : " . . Men det var tvunget att göras".

En Familj är regisserad av John Wells och i den imponerande rollistan återfinns även Ewan McGregor, Chris Cooper, Sam Shepard, Juliette Lewis, Benedict Cumberbatch, Julianne Nicholson, Abigail Breslin och Dermot Mulroney .

Filmen har svensk biopremiär den 28 februari.

Se en glimt av Streeps och Roberts episka familjefight i trailern nedan:

Synopsis:
Flerfaldigt Oscarsvinnande Meryl Streep, spelar rollen som Violet Weston, en pillerknaprande matriark i en av Söderns mest dysfunktionella familjer. Filmen börjar på natten då Violets man sedan 30 år, Beverly, mystiskt försvinner utan ett spår. Beverlys försvinnande får parets tre döttrar (Julia Roberts, Juliette Lewis, Julianne Nicholson) att återvända till sitt barndomshem tillsammans med sina familjer, för att trösta sin mor och hjälpa till att ta reda på vad som hände deras far. Som i de flesta familjer tar hemmet fram det bästa och värsta ur alla, medan döttrarna faller tillbaka in i sina gamla roller i den oförlåtliga familjehierarkin - mitt i den stekheta augustivärmen.
Filmen, som är regisserad av John Wells (The Company Men) och producerad av George Clooney, har nominerats till två Oscar. Meryl Streep är nominerad för bästa kvinnliga huvudroll och Julia Roberts är nominerad för bästa kvinnliga biroll.

Originaltitel: August: Osage County
I rollerna: Meryl Streep, Julia Roberts, Ewan McGregor, Chris Cooper, Sam Shepard, Juliette Lewis, Benedict Cumberbatch, Julianne Nicholson, Abigail Breslin och Dermot Mulroney .
Regi: John Wells
Genre: Drama
Speltid: 121 min
På bio 28 februari.

Scanbox Entertainment är ett framstående nordiskt underhållningsbolag med kontor i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Sedan företaget grundades 1980 har det gått från att vara en dansk videodistributör till att bli Nordens tredje största film- och underhållningsbolag.