Ken Loach, Lone Scherfig och Kristoffer Borgli är regissörerna bakom Scanbox-filmerna på Stockholms filmfestival

Idag offentliggjordes programmet för Stockholms filmfestival, som pågår 8-19 november. Scanbox medverkar i år med tre filmer: The Old Oak av Ken Loach, som kommer att erhålla årets Lifetime Achievement Award, Filmberätterskan av Lone Scherfig som också besöker festivalen, och Kristoffer Borglis A24-komedi Dream Scenario med Nicolas Cage. Läs mer om Scanbox festivalfilmer, om hur de tävlar samt om deras visningar här nedan!

Frågor om intervjuer: Kontakta Angela Ljungblad på filmfestivalen, press@stockholmfilmfestival.se 070-337 49 97
Frågor om filmerna samt om material:
Kontakta Mona Holmquist på Scanbox, MonaH@scanbox.com 0701-857612

Information om pressvisningar av filmerna kommer längre fram.

The Old Oak TRAILER
Ken Loach
och manusförfattaren Paul Laverty är ett sammansvetsat team, som med The Old Oak gör sin fjortonde film tillsammans sedan deras första gemensamma projekt Carlas sång 1996. Titeln The Old Oak syftar på en nedgången pub med samma namn, som kämpar för överlevnad i en alltmer avfolkad nordengelsk gruvby. När ett antal syriska flyktingar kommer till samhället blir stämningen laddad bland byborna. Men pubägaren TJ Ballantyne (Dave Turner) blir vän med flyktingen Yara (Ebla Mari), och börjar snart se möjligheter snarare än hot. The Old Oak får svensk biopremiär 26 januari.

The Old Oak
tävlar i sektionen Masters om den internationella kritikerjuryns pris. Ken Loach kommer att motta årets Lifetime Achievement Award i form av en Bronshäst.

Läs mer om Ken Loach och Lifetime Achievement Award här
Material till filmen

Festivalvisningar av The Old Oak (med svensk text)

Torsdag den 9 november kl 18:00 på Skandia: Red Carpet-gala i närvaro av regissören Ken Loach, som medverkar i ett Face2Face
Söndag den 12 november kl 15:00 på Skandia
Torsdag den 16 november kl 17.30 på Saga 2

The Old Oak distribueras med stöd från UK Global Screen Fund.

Filmberätterskan
María Margarita (Sara Becker) som växer upp i en gruvby i Chile har ärvt sitt stora filmintresse av sin mamma (Bérénice Bejo från En riddares historia och The Artist). Hennes ovanliga gåva för historieberättande gör henne till den fattiga samhällets ”filmberättare” - invånarna samlar ihop pengar till biobiljetter åt henne, så att hon kan gå på bio och sedan återberätta filmerna hon ser för dem. En berättelse om styrkan i gemenskap, och om filmupplevelsens kraft i regi av danska Lone Scherfig, regissören bakom filmer som An Education, En dag, Their Finest och Italienska för nybörjare. Walter Salles och Rafa Russos manus är baserat på Hernán Rivera Leteliers prisbelönta, delvis självbiografiska bok Filmberätterskan. I övriga roller ses bland andra Antonio de La Torre och Daniel Brühl. Svenskt premiärdatum är inte fastställt. Originaltitel: La contadora de películas/The Movie Teller

Lone Scherfig besöker filmfestivalen med anledning av Filmberätterskan, som tävlar i sektionen Masters om den internationella kritikerjuryns pris. Hon kommer att medverka i ett Face2Face (datum ej fastställt).

Festivalvisningar av Filmberätterskan (visas med engelsk text)
Onsdag den 8 november kl 14:30 på Victoria 2
Tisdag den 14 november kl 18:00 på Skandia: Red Carpet-gala
Torsdag den 16 november kl 17:30 på Saga 3

Dream Scenario TRAILER
Ari Aster (Hereditary, Midsommar) är en av producenterna till denna komedi från A24 om kändisskap och flockmentalitet, skriven och regisserad av Kristoffer Borgli (Sick of Myself). Nicolas Cage spelar akademikern Paul Matthews, som kastas in i rampljuset efter att han på ett oförklarligt sätt börjat dyka upp i folks drömmar. Trots att han i drömmarna är lika stillsam som i verkliga livet, blott en apatisk åskådare till främlingars fantasier och mardrömmar, är han snart en berömdhet. I övriga roller ses Julianne Nicholson, Michael Cera , Tim Meadows, Dylan Gelula och Dylan Baker. Svenskt premiärdatum är inte fastställt.

Dream Scenario
tävlar i sektionen Stockholm Competition om Bronshästen för bästa film.

Festivalvisningar av Dream Scenario (svensk text)
Söndag den 12 november kl 18:30 på Sture 1
Onsdag den 15 november kl 20:30 på Sture 1
Fredag den 17 november kl 21:15 på Skandia: Black Carpet-visning

INFORMATION OM OCH MATERIAL TILL SCANBOX FILMER FINNS HÄR:
Scanbox pressida - trailers, klipp, bilder etc
Scanbox YouTube-sida – här kan du titta på trailers
Scanbox kommandelista för biofilm - textinfo som uppdateras löpande, inklusive klara premiärdatum
Scanbox X-konto (f d Twitter) - följ oss här för nyheter om Scanbox

Kontakta Mona Holmquist MonaH@scanbox.com om du behöver login eller hjälp med material!