May December, Möte i Rom och Kalak deltar på Göteborgs filmfestival

Tre av Scanbox vårfilmer visas under Göteborgs filmfestival, som släppte sitt program idag. Isabella Eklöfs drama Kalak deltar i Nordic Competition, och Eklöf besöker festivalen tillsammans med filmens producent Maria Møller Kjeldgaard. Årets avslutningsfilm Möte i Rom med Rolf Lassgård visas utom tävlan; Lassgård kommer till Göteborg i sällskap av filmens regissör Niclas Bendixen. Festivalen presenterar också Todd Haynes omtalade, flerfaldigt Golden Globe-nominerande May December med Julianne Moore och Natalie Portman. Läs mer om Scanbox festivalfilmer här nedan!

Angående intervjuer under festivalen samt frågor om ackreditering (krävs för att gå på pressvisning):

Kontakta Andreas Degerhammar andreas.degerhammar@goteborgfilmfestival.se

Frågor om filmerna samt om material
:
kontakta Mona Holmquist MonaH@scanbox.com

May December - biopremiär 8 mars TRAILER
För tjugo år sedan inledde Gracie ett förhållande med sin minderåriga kollega Joe, vilket resulterade i massmedial skandal. Gracie och Joe är numera gifta, men långt ifrån alla har accepterat deras förhållande. Nu ska en film om deras skandalösa förflutna göras, och de får besök av skådespelerskan Elizabeth som ska spela Gracie. Hennes alltför närgångna research väcker gamla trauman och passioner till liv. Julianne Moore och Natalie Portman är Gracie och Elizabeth och Joe spelas av Charles Melton. Alla tre Golden Globe-nominerades för sina hyllade insatser i denna omtalade, skarpsinniga dramakomedi av Todd Haynes, regissören bakom filmer som Carol och Far From Heaven. May December fick också en Golden Globe-nominering för bästa komedi- eller musikalfilm.
HÄR FINNS BILDER TILL FILMEN!

Så här visas May December på Göteborgs filmfestival (svensktextad)
29.1 12.00 Biopalatset 4 Pressvisning
29.1 20.00 Stora Teatern - Röda mattan-visning
30.1 20.30 Draken
31.1 20.00 Aftonstjärnan

MÖTE I ROM - biopremiär 5 april TRAILER
Bodil Jørgensen, Kristian Halken och Rolf Lassgård har huvudrollerna i Niclas Bendixens dramakomedi. För att fira sin fyrtioåriga bröllopsdag åker Gerda och Kristoffer till Rom på långweekend. Gerda gick på konstskola här som ung, medan det är första besöket för Kristoffer som inte bemödar sig med kultur i onödan. De träffar oväntat på Johannes, Gerdas karismatiske konstlärare från förr, och hon ger sig snart ut i den eviga staden på jakt efter sin ungdoms upplevelser. Kristoffer känner sig utanför, och vet inte att Gerda och Johannes hade en relation när hon var hans elev. Kan hon stå emot frestelser i ett Rom som plötsligt känns synonymt med romantik? Möte i Rom är en livsbejakande kärlekshistoria om att gå på upptäcksfärd och återfinna både sig själv och varandra.

Vi har sett Bodil Jørgensen i bland annat Riket, De förbannade åren, Hämnden, De osynliga och Idioterna, och Kristian Halken har till exempel medverkat i Borgen, Tills döden skiljer oss åt, Se till vänster där går en svensk och Lykke. De har spelat mot varandra några gånger, som i Badhotellet. Halken är också en av manusförfattarna till Möte i Rom tillsammans med Christian Torpe och Niclas Bendixen. Filmen visas utom tävlan på Göteborgs filmfestival, som årets avslutningsfilm. HÄR FINNS BILDER TILL FILMEN!

Besök i Göteborg: Regissören Niclas Bendixen och skådespelaren Rolf Lassgård

Så här visas Möte i Rom på Göteborgs filmfestival (engelsk text)

3.2 09.45 Biopalatset 3 Pressvisning
3.2 15.00 Draken, Avslutningsfilm
4.2 10.00 Göta 1
4.2 20.00 Stora Teatern, Röda mattan-visning

KALAK - biopremiär i vår TRAILER
Familjefadern och sjuksköterskan Jan försöker fly från sig själv efter att ha blivit utsatt för sexuella övergrepp av sin far när han var tonåring. Han arbetar på Grönland, längtar efter att bli en del av den kollektivistiska kulturen och försöker bokstavligen ligga sig till att bli en del av den.

Isabella Eklöfs
film, som tävlar i Nordic Competition på Göteborgs filmfestival, är baserad på en självbiografisk, prisbelönt roman av Kim Leine. Eklöf och Leine har även skrivit filmens manus tillsammans med Sissel Dalsgaard Thomse. Som Jan ser vi Emil Johnsen, och i övriga roller bland andra Asta Kamma August, Søren Hellerup, Berda Larsen, Connie Kristoffersen och Hans-Jukku Noahsen. Isabella Eklöf fick sitt genombrott som regissör med Holiday, och har även skrivit manus till Gräns tillsammans med Ali Abbasi och John Ajvide Lindqvist. Bilder till filmen kommer inom kort.

Besök i Göteborg: Regissören Isabella Eklöf samt producenten Maria Møller Kjeldgaard

Så här visas Kalak på Göteborgs filmfestival (engelsk text)
2.2 09:45 Biopalatset 7 – Pressvisning
2.2 20:00 Draken
3.2 10:00 Bio Roy
4.2 16:45 Bio Roy

INFORMATION OM OCH MATERIAL TILL SCANBOX FILMER FINNS HÄR:
Scanbox pressida - trailers, klipp, bilder etc
Scanbox YouTube-sida – här kan du titta på trailers
Scanbox kommandelista för biofilm - textinfo som uppdateras löpande, inklusive klara premiärdatum
Scanbox X-konto (f d Twitter)
- följ oss här för nyheter om Scanbox

Kontakta Mona Holmquist MonaH@scanbox.com om du behöver materialhjälp!