Min lilla syster femfaldigt Guldbaggenominerad

Min lilla syster femfaldigt Guldbaggenominerad

Sanna Lenkens hyllade drama Min lilla syster har nominerats till inte mindre än fem Guldbaggar i flera av de absolut tyngsta kategorierna.

Alldeles nyss avslöjades vilka filmer som nominerats till årets Guldbaggegala, och då blev det klart att Min lilla syster nominerades till inte mindre än fem priser, i följande kategorier:

• Bästa film
  • Bästa manus (Sanna Lenken)
  • Bästa regi (Sanna Lenken)
  • Bästa kvinnliga biroll (Amy Deasismont)
  • Bästa klippning (Hanna Lejonqvist)

- Jag är väldigt glad, och kanske allra mest stolt över Amys nominering, säger Sanna Lenken.

Min lilla syster gick upp på svenska biografer 19 september, och fick strålande recensioner från kritikerna både här på hemmaplan och internationellt. Den har varit ute på en lång och hyllningskantad resa internationellt och har kammat hem mängder av priser, däribland publikens pris på filmfestivalen i Göteborg och en Kristallbjörn i Berlin. De två huvudrollsinnehavarna, Rebecka Josephson och Amy Deasismont, som båda långfilmsdebuterar i Min lilla syster, har även de rosats för sina insatser i filmen. Josephson vann exempelvis pris för bästa kvinnliga huvudroll vid Urban Interantional Film Festival i Teheran.

Sanna Lenken är utbildad vid Dramatiska Institutet i Stockholm och European Film Collage i danska Ebeltoft. Hon har tidigare haft stora framgångar med sina kortfilmer, bland annat Äta lunch, som guldbaggenominerades och visades på över 35 festivaler runt om i världen. Hon blev även årets Bo Widerberg-stipendiat 2015.

Stella är på väg in i den spännande, men också skrämmande, tonårstiden. Hennes storasyster Katja är en riktig konståkningstalang, och Stella gör allt för att vara lik henne och på så sätt också försöka få lite mer uppmärksamhet av de ganska upptagna föräldrarna. Men hon upptäcker att det är något som inte stämmer. Katja lider av en ätstörning som allt mer tar över hennes liv, och när Stella konfronterar henne så tvingas hon in i en härva av utpressning, manipulation och lögner.

Min lilla syster är en film om syskonskap, drömmar som gått fel och hur tufft det kan vara att växa upp som ung tjej idag.

Amy Deasismont med sitt artistnamn Amy Diamond har en bakgrund som sångerska, skådespelare och programledare. I Min lilla syster gör hon en övertygande långfilmsdebut som storasyster Katja, precis som Rebecka Josephson som spelar hennes lillasyster.

Regi: Sanna Lenken
I rollerna: Amy Deasismont, Rebecka Josephson, Annika Hallin, Henrik Norlén mfl.

Guldbaggegalan går av stapeln 18 januari. Samma dag släpps Min lilla syster på dvd, blu-ray och digitalt.