Min lilla syster vinner Kristallbjörnen i Berlin

Min lilla syster vinner Kristallbjörnen i Berlin

Nu kan Sanna Lenken lägga ännu ett tungt pris till samlingarna. Nyss blev det klart att hennes långfilmsdebut, det gripande familjedramat Min lilla syster, tilldelas ett av de mest prestigefyllda priserna på Filmfestivalen i Berlin - Kristallbjörnen.

- Jag är mycket lycklig! Vill dricka bubbel, dansa och krama Kristallbjörnen och juryn ihop med mina tyska kollegor som varit med och jobbat med filmen nere i Berlin, säger Sanna Lenken.

Min lilla syster handlar om egensinniga Stella, som är på väg in i tonåren. Hon ser upp till sin storasyster Katja som lyckas med allt. Men Stellas kärlek och beundran till sin syster sätts på prov när hon förstår att Katja döljer något som kommer att förändra familjens liv om det avslöjas.

Det är ett starkt och berörande familjedrama om drömmar som gått fel, systerskap, syskonrivalitet och hur brutalt det kan vara att växa upp som ung tjej idag. Stella gestaltas av Rebecka Josephson, och Katja av Amy Deasismont, mer känd som Amy Diamond, som debuterar på vita duken.

I Berlin tävlade filmen i sektionen Generation Kplus, och i samband med visningarna har båda huvudrollsinnehavarna överrösts av beröm från både svenska och utländska medier. För några veckor sedan blev Min lilla syster även framröstad till bästa nordiska film av publiken vid Göteborgs filmfestival.

Sanna Lenken är utbildad vid Dramatiska Institutet i Stockholm, och har gjort flera prisbelönta produktioner, däribland ungdomsdramat Dubbelliv, som visades på SVT. Hennes senaste kortfilm, Äta Lunch, har visats på över 35 filmfestivaler runt om i hela världen.

Producent för filmen är Annika Rogell, grundare av produktionsbolaget Tangy, också hon med en examen från Dramatiska Institutet. Annika har bland annat producerat den uppmärksammade och prisbelönta dokumentären The Black Power Mixtape.

Min lilla syster har svensk biopremiär den 18 september.

På Facebook kan ni följa filmens väg mot premiären: https://www.facebook.com/minlillasyster

Scanbox Entertainment är ett framstående nordiskt underhållningsbolag med kontor i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Sedan företaget grundades 1980 har det gått från att vara en dansk videodistributör till att bli Nordens tredje största film- och underhållningsbolag.