​Mjölkkriget och Military Wives visas på Göteborgs Filmfestival med regissörsbesök

Vid årets filmfestival i Göteborg visas två Scanboxfilmer som får biopremiär i vår. Mjölkkriget av Grímur Hákonarson deltar i den nordiska tävlingen, och regissören finns på plats tillgänglig för intervjuer. I galasektionen visas Military Wives med bland andra Kristin Scott Thomas. Filmens regissör Peter Cattaneo, som gjorde Oscarnominerade Allt eller inget, gästar festivalen och ger intervjuer.

Military Wives är inspirerad av en uppmärksammad brittisk körverksamhet för anhöriga till makar i strid. Historien kretsar kring Kate (Kristin Scott Thomas) och Lisa (Sharon Horgan) som startar en kör för att öka gemenskapen på en brittisk militärbas. Military Wives hade världspremiär vid filmfestivalen i Toronto. Regissör är britten Peter Cattaneo som Oscarnominerades för regin till succéfilmen Allt eller inget, samt för kortfilmen Dear Rosie). Andra filmer av Cattaneo är The Rocker med Rainn Wilson och Lucky Break efter boken av Stephen Fry. Cattaneo regisserade tre säsonger av den BAFTA-belönade komediserien Rev med Tom Hollander och Olivia Coleman. Kristin Scott Thomas Oscarsnominerades för Den engelske patienten, titulerar sig numera Dame och har erhållit Hederslegionen för sina många fina skådespelarinsatser. Svenskt biopremiärdatum för Military Wives meddelas inom kort.

Mjölkkriget är berättelsen om viljestarka Inga, som sätter sig upp mot ett starkt kooperativ i ett litet isländskt samhälle. Islänningen Grímur Hákonarson långfilmsdebuterade 2010 med Summerland/Sumarlandið som gav honom en Edda-nominering för bästa manus. Hans nästa film blev succén Bland män och får, historien om två excentriska bröder, som vann priset Un Certain Regard i Cannes. Mjölkkriget (The County/Héraðið) har visats på filmfestivalerna i Toronto, Hamburg och Chicago. Arndís Hrönn Egilsdóttir som spelar Inga har nominerats till Edda för bästa kvinnliga biroll två gånger för tidigare filminsatser. Mjölkkriget har svensk biopremiär 24 april.

INTERVJUMÖJLIGHETER FÖR MJÖLKKRIGET OCH MILITARY WIVES
Peter Cattaneo ger intervjuer lördag 25 januari mellan kl 14 och 16.
Grímur Hákonarson finns tillgänglig för intervjuer måndag den 27 januari.

Om du är intresserad av intervju, skicka ett mail till Andreas Degerhammar andreas.degerhammar@goteborgfilmfestival.se med cc till Cecilia Floris cecilia.floris@goteborgfilmfestival.se.
Observera att du måste vara ackrediterad för att göra intervju samt gå på pressvisningar!
Kontakta Andreas och Cecilia om du har frågor om detta.

Så här visas Military Wives på festivalen:

PRESSVISNING: 25 januari 09:30, Biopalatset 3

FESTIVALVISNINGAR
Lördag den 25 januari, 21:00 Stora teatern Peter Cattaneo inleder visningen och medverkar vid ett Q & A efter den.
Söndag den 26 januari, 20:45 Draken
Lördag den 1 februari, 19:45 Aftonstjärnan

Så här visas Mjölkkriget på festivalen:

PRESSVISNING: 27 januari 09:30, Biopalatset 7

FESTIVALVISNINGAR
Måndag den 27 januari 17:30, Draken Grímur Hákonarson inleder visningen och medverkar vid ett Q & A efter den.
Tisdag den 28 januari 16:00, Draken Grímur Hákonarson inleder visningen och medverkar vid ett Q & A efter den.
Fredag den 31 januari 18:00, Aftonstjärnan