Mustang vinner Europaparlamentets LUX-pris

Igår blev det klart att turkisk-franska Deniz Gamze Ergüvens starka drama Mustang vinner Europaparlamentets LUX-pris, som tilldelas filmer som träffar rakt i hjärtat på den offentliga debatten i Europa.

Mustang främjar på sitt sätt den europeiska unionens ideal [ ... ] Tack för den genomslagskraft som filmen får genom LUX-priset, sa Deniz Gamze Ergüven vid prisutdelningen.

LUX-priset röstas fram av Europaparlamentets medlemmar, och syftar till att hylla filmer som behandlar mångfald och social relevans.

– LUX-priset är ett exempel på kulturell diplomati, som kombinerar stöd för de kulturella och kreativa näringarnas möjlighet att utrycka sig genom europeiska samproduktioner, ett sätt att främja kulturell och språklig mångfald, samt att stötta konstnärliga tolkningar av komplicerade verklighetsbilder som hjälper oss att förstå varandra. Inte bara i Europa utan också i hela världen, sa Silvia Costa, ordförande för Europaparlamentets kulturutskott.

De två andra finalisterna var Jonas Carpignanos Mediterranea och Kristina Grozeva och Petar Valchanovs Urok (The Lesson).

Mustang kretsar kring fem systrar, som bor tillsammans med två släktingar i en avlägsen turkisk by. Efter en oskyldig lek med några pojkar, straffas flickorna genom att stängas in och släktingarna vill gifta bort dem en efter en. Men den modiga systerskaran är fast beslutna att leva sina egna liv och bryta sin familjs traditioner.

Den har redan hyllats på filmfestivaler runt om i världen, nu senast i Stockholm där den i helgen både vann publikens pris för bästa film, och juryns pris för bästa manus.

Deniz Gamze Ergüven är född i Ankara i Turkiet, men har levt stora delar av sitt liv i Frankrike och har bland annat utbildat sig vid filmskolan La Fémis i Paris.

Mustang har svensk biopremiär 4 mars 2016.