Mustang vinner publikens pris vid Stockholm Filmfestival

Mustang vinner publikens pris vid Stockholm Filmfestival

Publiken vid Stockholm Filmfestival har sagt sitt. Turkiska Mustang är festivalens bästa film.

Mustang, som redan prisats för bästa manus vid årets filmfestival, är regisserad av turkisk-franska Deniz Gamze Ergüven. Den har också utsetts till Frankrikes officiella Oscarsbidrag, och har vunnit mängder av andra priser på filmfestivaler runt om i världen, däribland i Cannes.

Deniz Gamze Ergüven är både regissör, manusförfattare och skådespelerska. Hon är född i Turkiet, men har spenderat stora delar av sitt liv i Frankrike, där hon utbildat sig vid filmskolan La Fémis i Paris. Mustang är hennes långfilmsdebut, och manuset är skrivet tillsammans med Alice Winocour.

Mustang har officiell svensk biopremiär 4 mars.

I en turkisk by vid Svarta Havets kust bor fem föräldralösa tonårssystrar tillsammans med två äldre släktingar. Skolan har precis slutat och tjejerna gläds inför det stundande sommarlovet, och på väg hem från skolavslutningen leker och skojar de med några killar från byn. Men vad tjejerna ser som oskyldigt tonårsstoj, tolkar andra som osedlighet.

Ryktet sprids snabbt i den lilla byn, och historien växer till oanade proportioner. Snart börjar systrarnas frihet kringskäras allt mer, och huset blir som ett fängelse där de fem systrarna tvingas kämpa mot sina fångvaktare. Men upproret bubblar under ytan hos den modiga systerskaran som är allt annat än timid.

På ett upplyftande och vackert sätt tar Mustang upp det ständigt aktuella ämnet om unga kvinnors rätt att bestämma över sina liv, sina kroppar och sin sexualitet.

Regi: Deniz Gamze Ergüven
I rollerna: Güneş Nezihe Şensoy, Doğa Zeynep Doğuşlu, Tugba Sunguroglu, Elit İşcan, İlayda Akdoğan, Nihal Koldaş, Ayberk Pekcan mfl.