Oasis: Supersonic på bio 14 oktober

Nu kommer filmen alla Oasis-fans har väntat på!

Regissören Mat Whitecross använder sig av sällsynta, tidigare ej visade klipp och exklusiva intervjuer med bröderna Noel och Liam Gallagher, deras mamma och bandmedlemmar för att berätta historien om Oasis – ett av världens mest briljanta rockband som påverkade en hel generation.

Oasis: Supersonic dokumenterar bandets väg till berömmelse från formandet av Oasis 1991 via släppet av första singeln 1994 till rekordspelningen på Knebworth Park i augusti 1996 där 2,6 miljoner människor ställde sig i kö för att köpa biljetter. Bandet spelade för 125 000 fans flera kvällar i rad. När skivan Definitely Maybe kom ut i butik blev den snabbast sålda debutskivan någonsin. Bakom dokumentären står prisvinnande regissören Mat Whitecross (The Road to Guantanamo) och Oscarvinnande producenten James Gay Rees (AMY).

Regi: Mat Whitecross
Med: Noel Gallagher, Liam Gallagher, Marcus Russell, Paul McGuigan, Paul Arthurs
Genre: Dokumentär, musik.
Svensk biopremiär 14 oktober.

Premiärstäder:
Helsingborg, Lund, Norrköping, Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Umeå, Örebro, Linköping, Karlstad, Gävle, Sundsvall, Jönköping, Växjö, Västerås.