På fredag släpps soundtracket till The United States vs. Billie Holiday

Southern trees bear a strange fruit
Blood on the leaves and blood at the root

Uppståndelsen blev stor när Billie Holiday framförde en sång som helt öppet berättade om lynchningarna av svarta i den amerikanska södern. Och sången blev en klassiker som gör avtryck än idag, trots myndigheternas försök att tysta Holidays unika röst och starka budskap. I sin filmdebut, Lee Daniels drama The United States vs. Billie Holiday, gestaltar artisten Andra Day den legendariska jazzsångerskan, som under hela sitt liv tvingades slåss mot de orättvisor och grymheter som drabbade USAs svarta befolkning. Förutom en rad av Holidays klassiska sånger i Andra Days tolkning - se låtlista här nedan -  bjuder filmens soundtrack på den nyskrivna låten Tigress & Tweed av Day och Raphael Saadiq, som nyligen nominerats till en Golden Globe för bästa originalsång, samtidigt som Day har fått en nominering till priset för bästa kvinnliga huvudroll. The United States vs. Billie Holiday får svensk biopremiär i vår.

Soundtracket blir tillgängligt på digitala plattformar nu på fredag den 19 februari. Tigress & Tweed, Strange Fruit och All of Me finns redan nu att lyssna på. Här finns Scanbox playlist för filmen.

Soundtrack The United States vs. Billie Holiday
Låtar märkta med asterisk är från Holidays repertoar, sjungna av Andra Day.
All of Me*
Strange Fruit*
Tigress & Tweed
The Devil & I Got up to Dance a Slow Dance (med Sebastian Kole och Charlie Wilson)
Solitude*
Break Your Fall
I Cried for You*
Ain’t Nobody’s Business*
Them There Eyes*
Lady Sings the Blues*
Lover Man*
Gimme a Pigfoot and Bottle of Beer*
God Bless the Child*

För svar på frågor om soundtracket, kontakta Sebastian Geels på Warner Music i Sverige: Sebastian.Geels@warnermusic.com

OM FILMEN:
Billie Holidays unika sångröst, extravaganta klädstil och slagfärdiga personlighet trollband miljontals fans. Andra Day sjunger flera av hennes sånger i sin skådespelarinsats som den egensinniga jazzlegenden. När Billie gör sensation med den kontroversiella sången Strange Fruit, en skildring av lynchning i den amerikanska södern, blir hon politiskt obekväm. Eftersom USAs narkotikapolis vet att Billie använder droger förföljs hon skoningslöst, och agent Jimmy Fletcher får i uppdrag att bevaka henne i hemlighet. Trots att de kommer varandra närmare än sig bör medverkar han till att sätta dit Billie för narkotikainnehav på falska grunder. Fletcher spelas av Trevante Rhodes från Moonlight, och för regin står Lee Daniels, som gjorde Precious samt The Butler. The United States vs. Billie Holiday får svensk biopremiär i vår.

OM ANDRA DAY:
Day föddes som Cassandra Monique Batie i Washington december 1984, och växte upp i San Diego i Kalifornien. Redan i tonåren influerades hon starkt av Holiday och hennes samtida kollegor som Ella Fitzgerald och Dinah Washington. 2010 var Stevie Wonders dåvarande hustru Kay i ett shoppingcenter där hon råkade höra Andra Day uppträda, varpå hon sa till sin make att han måste kontakta den unga talangen. Wonder sammanförde Day med producenten Adrian Gurwitz, som hon 2015 samarbetade med på sitt debutalbum Cheers to the Fall. Albumet hamnade på plats nummer 48 på Billboard 200 och nominerades till en Grammy för bästa R&B-album, medan låten Rise Up fick en nominering för bästa R&B-framträdande. Andra Day har sedan dess delat scen med alla från Stevie Wonder och familjen Obama till Nick Jonas och Alicia Keys. 2018 framträdde hon och Common på Oscarsgalan med den nominerade sången Stand Up for Something från filmen Marshall. Day släppte sommaren 2020 låten Make Your Troubles Go Away som en del i kampen mot COVID-19, och medverkade 20 januari i år under president Bidens digitala installationsgala.

INFORMATION OM OCH MATERIAL TILL SCANBOX FILMER HITTAR DU HÄR:
Scanbox pressida – här kan du hämta stillbilder, trailers och filmklipp. Kontakta MonaH@scanbox.com om du behöver login.
Scanbox YouTube-sida – här kan du titta på trailers
Scanbox kommandelista för biofilm - textinfo som uppdateras löpande, inklusive klara premiärdatum
Scanbox Twitterkonto - följ oss här för nyheter om Scanbox