Scanbox distribuerar Mikael Håfströms storfilm Stockholms blodbad på svenska biografer

Mikael Håfströms engelskspråkiga storfilm Stockholm Bloodbath får svensk biopremiär den 19 januari 2024. Scanbox Entertainment har rättigheterna till filmens biografdistribution i Norden. I filmens stjärnspäckade rollista finns bland andra Sophie Cookson, Alba August, Adam Pålsson och Claes Bang. Stockholms blodbad är en Viaplay-film.

-Att få gestalta en av Nordens mest dramatiska historiska händelser med denna fantastiska ensemble är ett av mitt livs mest spännande projekt. Stockholm Bloodbath är en kvinnodriven hämndhistoria - en edgy, mörkt humoristisk, djärv och djupt mänsklig berättelse som är lika relevant nu som för 500 år sedan, säger Mikael Håfström.

Stockholm Bloodbath, som är i postproduktion, kommer till svenska biografer 19 januari 2024. Detta ambitiösa actiondrama är producerat av Helena Danielsson för Viaplay Studios och får streamingpremiär hösten 2024. Bland Danielssons tidigare filmer som producent märks Hilma, Quick, The Childhood of a Leader och Svinalängorna.

-Vi är otroligt glada över samarbetet med Viaplay om biodistribution för den underhållande, storslagna Stockholm Bloodbath, som 2024 kommer till biodukar över hela Norden, säger Merete Christensen, Head of Theatrical Distribution för Scanbox Entertainment.

OM FILMEN
Stockholm Bloodbath skildrar det dramatiska, komplexa händelseförlopp som leder fram till den ökända massakern av nästan hundra människor i Stockholm år 1520. Vi möter Anne och hennes fostersyster Freja, som söker hämnd på männen som mördade deras familj på Annes bröllop. Deras sökande leder dem till huvudstaden, där de dras in i den hänsynslösa politiska maktkamp mellan Sverige och Danmark som kulminerar i Stockholms blodbad.

SKÅDESPELARE OCH REGI
Anne och Freja spelas av Sophie Cookson (Kingsman-filmerna, Red Joan) och Alba August (Unga Astrid, Händelser vid vatten). Ärkefienderna Kristian Tyrann och Sten Sture d y gestaltas av Claes Bang (The Square, The Northman) och Adam Pålsson (Ted – För kärlekens skull, Young Wallander), och i övriga roller ser vi bland andra Jakob Oftebro (Hamilton, Svart krabba), Claes Ljungmark (Det enda rationella), Ulrich Thomsen (Festen, Förhöret), Emily Beecham (Cruella, Hail Caesar!) och Kate Ashfield (Sanditon).

Mikael Håfström Guldbaggebelönades för manuset till sin film Leva livet, och fick ett internationellt genombrott med Ondskan som Oscarsnominerades för bästa utländska film. Sedan dess har han regisserat filmer som Quick, 1408, Derailed, The Rite, Escape Plan och Outside the Wire, och serier som Dirigenten och Bloodline. Håfström är härnäst aktuell med thrillern Slingshot där Laurence Fishburne spelar huvudrollen.

För mer information, kontakta Mona Holmquist, pressansvarig för Scanbox i Sverige: MonaH@scanbox.com 0701-857612

OM SCANBOX ENTERTAINMENT
Scanbox Entertainment grundades för över 40 år sedan med filmdistribution och filmrättigheter som huvudsakliga affärsområden. Företaget har utvecklats till en heltäckande branschaktör med kvalitetsfilm för alla plattformar. Fokus ligger på distribution av internationella och lokala titlar, produktion av eget innehåll och rättighetshantering. Scanbox Entertainment har huvudkontor i Köpenhamn och avdelningar i Stockholm, Norge samt Finland. De som arbetar med Scanbox biofilmslanseringar i Sverige är marknadschefen Kristina Pesznecker, distributionschefen Clas Gunnarsson, Mona Holmquist som ansvarar för press och PR och Sophie Winberg Tyrfelt som är ansvarig för digitalt innehåll samt sociala medier.

INFORMATION OM OCH MATERIAL TILL SCANBOX FILMER FINNS HÄR:
Scanbox pressida
- trailers, klipp, bilder etc -för login, kontakta MonaH@scanbox.com
För information om material avsett för biografer, kontakta MonaH@scanbox.com
Scanbox YouTube-sida
– här kan du titta på trailers
Scanbox kommandelista för biofilm
- textinfo som uppdateras löpande, inklusive klara premiärdatum
Scanbox Twitterkonto
- följ oss här för nyheter om Scanbox