Scanbox Entertainment blir en del av den nya europeiska produktions- och distributionsstudion Vuelta Group

Den nybildade privatkapitalbolag-finansierade studion Vuelta Group har förvärvat Scanbox Entertainment. Framöver kommer Scanbox att verka självständigt lokalt och globalt under ledning av Vuelta Group. Vuelta Group samlar flera oberoende företag i Europa under samma kreativa tak, och blir därmed en ledande fullt integrerad pan-europeisk studio inom produktion och distribution av filmer och serier.

Med fokus på lokal distribution och internationell produktion av film samt TV-innehåll med lokal dragningskraft och global räckvidd, har Vuelta Group ingått partnerskap med Scanbox Entertainment för Norden samt även med den ledande tyska distributören SquareOne och det franska försäljningsbolaget Playtime. Framtida partnerskap i Frankrike, Italien, Spanien och Benelux planeras också.

Syftet är att distribuera och producera starkt, tidlöst europeiskt innehåll för en global publik. I kombination med en omfattande backkatalog av film- och tv-rättigheter från Vuelta-gruppens oberoende partners kommer den nya studion att ge filmskapare unik tillgång till finansiering och distribution, så att ambitiösa film- och tv-projekt kan nå största möjliga publik.

David Atlan-Jackson, Chief Content Officer på Vuelta Group, kommenterar:

-Genom utveckling, finansiering, produktion och distribution med europeiskt DNA kommer vi att bli ett pan-europeiskt centrum för all talang. Vuelta Group är den enda gruppen som kombinerar unik lokal distributionsexpertis med internationell produktionskapacitet.

Thor Sigurjonsson, VD för Scanbox, tillägger:

-Att vara en del av en europeisk koncern i dagens landskap kommer att stärka våra lokala och globala ambitioner. Vi har många fantastiska historier som vi vill berätta, samtidigt som vi utökar vår lokala distributionsverksamhet. Vi är mycket glada över att vara en del av denna familj av likasinnade entreprenörer.

Vueltagruppens verksamhet leds av mediefinansveteranerna Jerome Levy och David Atlan Jackson. Freemantles tidigare finansdirektör Allen Duffy har tillträtt som Vueltas CFO. Al Munteanu och Thor Sigurjonsson är båda styrelseledamöter.

Scanbox kommande lineup av biofilm inkluderar:

A24:s omtalade, kritikerrosade Past Lives och Talk To Me

Två starka tävlingstitlar från årets Cannes-festival: Todd Haynes May December med Julianne Moore och Natalie Portman i huvudrollerna, och The Old Oak av Ken Loach

Den svenska, engelskspråkiga storfilmen Stockholm Bloodbath av Mikael Håfström

The Beekeper med Jason Statham, uppföljaren till Cliffhanger med Sylvester Stallone och Riddick: Furya med Vin Diesel

SCANBOX ENTERTAINMENT

Scanbox Entertainment, grundat för över 40 år sedan, är ett produktions- och distributionsbolag som hanterar samtliga rättigheter. Idag erbjuder Scanbox innehåll till en kvalitetsmedveten biopublik samt har ett tillhörande fokus på digitala distributionsplattformar. Företagets profil präglas av en stor passion för storytelling, som förs vidare genom produktion och distribution av förstklassig underhållning för alla plattformar. Scanbox Entertainment har sitt huvudkontor i Köpenhamn och filialer i Stockholm, Oslo och Helsingfors.

De som arbetar med Scanbox biofilmslanseringar i Sverige är marknadschef Kristina Pesznecker, distributionschef Clas Gunnarsson, Mona Holmquist som ansvarar för press och PR, samt Sophie Winberg Tyrfelt som är ansvarig för digitalt innehåll och sociala medier.