Streamingpremiär för vinnaren av huvudpriset vid Göteborgs filmfestival - As In Heaven/Du som er i himlen

Tea Lindeburg vann i år Dragon Award Best Nordic Film på Göteborgs filmfestival för As In Heaven (originaltitel Du som er i himlen), hennes debut som långfilmsregissör. Lindeburg har även skrivit manus, baserat på Marie Bregendahls berättelse En Dødsnat från 1912. Nu får denna hyllade film svensk streamingpremiär! TRAILER

I filmen möter vi 14-åriga Lise, vars liv förändras under ett intensivt dygn. Hon är äldst i syskonskaran och ska som den första i familjen få gå i skolan. Men när hennes mor ska föda barn visar det sig snart att något är galet. Natten kommer allt närmare, förlossningen intensifieras och Lise måste förbereda sig på att hela hennes tillvaro kan kullkastas. I denna berättelse om ansvar, hopp, tro och kvinnans roll under 1800-talets slut gestaltas Lise av Flora Ofelia Hofmann LindahlIda Cæcilie Rasmussen och Thure Lindhardt ses som hennes föräldrar och Lisbet Dahl spelar hennes farmor.

As In Heaven fick världspremiär på filmfestivalen i Toronto förra året och tävlade därefter i San Sebastian, där den belönades med regipriset till Tea Lindeburg och priset för bästa huvudroll till Flora Ofelia Hofmann Lindahl. Hon blev tidigare under 2021 den yngsta mottagaren någonsin av en Robert-statyett i kategorin bästa kvinnliga huvudroll i en tv-serie, för sin insats i DRs dramaserie Vargen kommer som visats i SVT.

Tea Lindeburg har tidigare skrivit manus till Netflix-thrillerserien Equinox från 2020, baserad på hennes DR-podcast Equinox 1985 som nominerades till Prix Italia 2017. Lindeburg har därutöver gjort en rad satirserier och barn/ungdomsserier och kortfilmer bland annat för DR och TV2. Marcel Zyskind (Mammut, In This World) står för det omtalade fotot i As In Heaven, som hade dansk biopremiär den 10 februari i distribution av Scanbox.

As In Heaven släpps för digitalt köp 28 april och digitalhyra 9 maj.
Meddela Mona Holmquist MonaH@scanbox.com om du behöver en tittlänk för recension!

HÄR FINNS MATERIAL TILL FILMEN

NÅGRA PRESSRÖSTER:
En genombrottsroll för en ung aktris i en film som presenterar en ny röst i vad som känns som en ändlös rad av lovande danska filmskapare  -  Screen Daily

Atmosfärisk och skakande, med influenser från Terrence Malick, Andrea Arnold och Jane Campion  - One Room With A View

Att Lindeburg och filmfotografen Marcel Zyskind får allt att se så vackert ut ökar bara känslan av hotande galenskap  - The Film Stage

Genreöverskridande filmskapande - en Bergmanskt religiös berättelse dränkt i blod - The Spool

INFORMATION OM OCH MATERIAL TILL SCANBOX FILMER HITTAR DU HÄR:

Scanbox pressida - Här finns bilder, affisch, klipp och trailers att hämta
Scanbox YouTube-sida – här kan du titta på trailers
Scanbox kommandelista för biofilm - textinfo som uppdateras löpande, inklusive klara premiärdatum
Scanbox Twitterkonto - följ oss här för nyheter om Scanbox

Kontakta Mona Holmquist MonaH@scanbox.com om du behöver hjälp med material