Trailerpremiär för Back to Black - filmen om Amy Winehouse får Sverigepremiär 12 april

“Every bad situation is a blues song waiting to happen” – Amy Winehouse

Den 12 april, samtidigt som den brittiska urpremiären, kommer Back to Black till svenska biografer. Filmen ger en unik inblick i Amy Winehouses tidiga liv och vägen till berömmelse, samt skapandet av hennes banbrytande album Back to Black. Filmen är berättad ur Amys perspektiv och ger en ärlig bild av kvinnan bakom fenomenet, och av den relation som inspirerade ett av de mest legendariska albumen genom tiderna. Marisa Abela är en porträttlik Amy i Sam Taylor-Johnsons film.

-Jag har velat återge Amys berättelse genom hennes egna ord, genom sångerna hon skrev och la hela sin själ i. Hon sjöng om sin kärlek, sin smärta och sina besvikelser, alltid genomsyrat av djup känsla och ofta av knivskarp humor. Albumet Back to Black vann fem Grammys och såldes i över 16 miljoner exemplar, och varje sång berättar om hennes relation med Blake. Det här är inte en biografisk film utan en kärlekshistoria, samtidigt som det är ett kärleksbrev till Amy, säger Sam Taylor-Johnson.

Marisa Abela har tidigare setts i HBO-serien Industry. Amys kärlek Blake spelas av Jack O’Connell (Seberg, This is England), och i övriga roller ses bland andra Lesley Manville samt Eddie Marsan. För manuset till Back to Black står Matt Greenhalgh, som tidigare skrivit manus till Anton Corbijns Joy Division-film Control samt till John Lennon-filmen Nowhere Boy, som regisserades av Sam Taylor-Johnson.

SE FILMENS TRAILER HÄR
HÄMTA TRAILER OCH PRESSBILD HÄR
Mer material kommer längre fram

INFORMATION OM OCH MATERIAL TILL SCANBOX FILMER FINNS HÄR:

Scanbox pressida
- trailers, klipp, bilder etc
Scanbox YouTube-sida
– här kan du titta på trailers
Scanbox kommandelista för biofilm
- textinfo som uppdateras löpande, inklusive klara premiärdatum
Scanbox X-konto (f d Twitter)
- följ oss här för nyheter om Scanbox

Kontakta Mona Holmquist MonaH@scanbox.com om du behöver materialhjälp!